-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Het resultaat op hoofdlijnen
-
Blz. 7
De controleverklaring
-
Blz. 8
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Kaderstellende documenten
-
Blz. 11
Thema Bestuur
-
Blz. 12
Doelstellingen
-
Blz. 13
Wij willen het vertrouwen in de overheid en de verbondenheid van mensen met hun omgeving versterken
-
Blz. 14
We betrekken jongeren bij de politiek
-
Blz. 15
Wij maken een participatieverordering
-
Blz. 16
De privacy van burgers is gewaarborgd
-
Blz. 17
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG
-
Blz. 18
Opsterland blijft bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 19
De raad houdt sturing op de verbonden partijen
-
Blz. 20
Via de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 21
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de ontwikkeling van de regio
-
Blz. 22
Wij werken samen in OWO-verband
-
Blz. 23
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 24
Doelstellingen
-
Blz. 25
De gemeentelijke organisatie is stabiel, slagvaardig en efficiënt, en is op haar taken berekend
-
Blz. 26
Wij gaan verder met de ingezette organisatieontwikkeling
-
Blz. 27
Wij nemen maatregelen om een aantrekkelijke werkgever te zijn
-
Blz. 28
Wij stimuleren een andere manier van werken
-
Blz. 29
Dienstverlening is adequaat, klantvriendelijk en oplossingsgericht
-
Blz. 30
Onze dienstverlening krijgt minstens een 7
-
Blz. 31
Beleidsindicatoren
-
Blz. 32
Wat mag het kosten
-
Blz. 33
Toelichting op de financiën
-
Blz. 34
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 35
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 36
Kaderstellende documenten
-
Blz. 37
Thema Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 38
Doelstellingen
-
Blz. 39
Wij zijn voorbereid op een crisis of incident
-
Blz. 40
We actualiseren de plannen en processen crisisbeheersing en zorgen voor de inrichting en opleiding van de crisisorganisatie
-
Blz. 41
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 42
Doelstellingen
-
Blz. 43
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit aan
-
Blz. 44
We creëren meer bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 45
We monitoren en bundelen signalen van ondermijning en geven indien nodig hier opvolging aan
-
Blz. 46
Wij realiseren nieuw Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2027
-
Blz. 47
We stellen het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2027 op en geven hier (samen met onze ketenpartners) uitvoering aan
-
Blz. 48
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
-
Blz. 49
Wij beperken en verminderen overlast door het aanbieden van hulp en/of het voeren van regie om tot een goede aanpak te komen
-
Blz. 50
Wij zetten ons actief in om inwoners en ondernemers weerbaar te maken tegen (woning)inbraken
-
Blz. 51
Beleidsindicatoren
-
Blz. 52
Wat mag het kosten
-
Blz. 53
Toelichting op de financiën
-
Blz. 54
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 55
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 56
Kaderstellende documenten
-
Blz. 57
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 58
Doelstellingen
-
Blz. 59
De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk
-
Blz. 60
We combineren – waar mogelijk – maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren met onderhoud aan de wegen
-
Blz. 61
We houden de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, fiets- en voetpaden en parkeerterreinen in stand op een kwaliteitsniveau zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan beheer openbare ruimte 2021-2025
-
Blz. 62
We onderzoeken hoe we de bermen langs de erftoegangswegen in het buitengebied beter kunnen beschermen tegen schade
-
Blz. 63
Wij dragen bij aan de ambitie van Fryslân om in 2025 provincie-breed de helft minder verkeersslachtoffers te hebben dan in 2010
-
Blz. 64
Wat mag het kosten
-
Blz. 65
Toelichting op de financiën
-
Blz. 66
Programma 3 | Economie
-
Blz. 67
Programma 3 | Economie
-
Blz. 68
Kaderstellende documenten
-
Blz. 69
Thema Ondernemen en werkgelegenheid
-
Blz. 70
Doelstellingen
-
Blz. 71
Opsterland kent een goed economisch- en ondernemersklimaat.
-
Blz. 72
Behoud van duurzame werkgelegenheid en het stimuleren van nieuwe werkgelegenheid streven we na. Bedrijfscontinuïteit is hierbij een uitgangspunt.
-
Blz. 73
De gemeente heeft een zichtbare en actieve rol naar ondernemers
-
Blz. 74
De gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers verbetert
-
Blz. 75
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven streven we naar een goede duurzame en circulaire lokale economie met een bijpassende arbeidsmarkt
-
Blz. 76
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 77
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 78
Doelstellingen
-
Blz. 79
Inzicht in de groei- en ontwikkelmogelijkheden van de bedrijventerreinen
-
Blz. 80
Onderzoeken van de transformatie, vernieuwing en gewenste uitbreiding van de bedrijventerreinen
-
Blz. 81
Beleidsindicatoren
-
Blz. 82
Wat mag het kosten
-
Blz. 83
Toelichting op de financiën
-
Blz. 84
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 85
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 86
Kaderstellende documenten
-
Blz. 87
Thema Onderwijs
-
Blz. 88
Doelstellingen
-
Blz. 89
We zetten in op het bieden van gelijke kansen en de ontwikkeling van talent
-
Blz. 90
We starten met een Peuter Plus voorziening
-
Blz. 91
We subsidiëren schoolorganisaties voor de uitvoering van de activiteiten in het kader van cultuureducatie
-
Blz. 92
We zijn aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie
-
Blz. 93
Jongeren halen een startkwalificatie in het onderwijs of zijn aan het werk
-
Blz. 94
Proactief en preventief inzetten op problematiek bij kinderen en jongeren om thuiszitten te voorkomen
-
Blz. 95
We willen de taalvaardigheid verbeteren en laaggeletterdheid voorkomen
-
Blz. 96
Op school wordt extra ingezet op taalvaardigheid
-
Blz. 97
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 98
Elk kind heeft toegang tot een veilige speelplaats
-
Blz. 99
We ondersteunen bestaande en nieuwe speeltuinverenigingen bij het aanleggen, onderhouden en consolideren van speeltuinen in alle dorpen
-
Blz. 100
Wij zorgen voor voldoende adequate onderwijsgebouwen en –voorzieningen; de capaciteit is op orde
-
Blz. 101
We voeren het integraal huisvestingsplan (IHP) uit
-
Blz. 102
Leerlingen kunnen bewegingsonderwijs volgen
-
Blz. 103
We organiseren het vervoer van leerlingen in het basisonderwijs naar gymzalen
-
Blz. 104
Beleidsindicatoren
-
Blz. 105
Wat mag het kosten
-
Blz. 106
Toelichting op de financiën
-
Blz. 107
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 108
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 109
Kaderstellende documenten
-
Blz. 110
Thema Cultuur
-
Blz. 111
Doelstellingen
-
Blz. 112
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 113
Wij houden ons culturele erfgoed in stand
-
Blz. 114
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 115
Wij zetten openbare bibliotheken in om bij te dragen aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
-
Blz. 116
Wy fiere it Frysk taalbelied mei faasje út
-
Blz. 117
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
-
Blz. 118
Thema Recreatie en Toerisme
-
Blz. 119
Inleiding
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
De kwaliteit van toeristische voorzieningen is (verder) ontwikkeld en verbeterd
-
Blz. 122
Faciliteiten voor toeristen en recreanten zijn verbeterd
-
Blz. 123
De regionale samenwerking binnen Zuidoost Fryslân staat ten dienste van het programma “Het Andere Friesland”
-
Blz. 124
Opsterland neemt deel aan de regionale samenwerking in Zuidoost Fryslân, “Het Andere Friesland"
-
Blz. 125
Toeristen komen naar Opsterland en verblijven langer in onze gemeente
-
Blz. 126
De promotie van recreatie en toerisme in de gemeente wordt uitgebreid
-
Blz. 127
Thema Openbaar groen
-
Blz. 128
Doelstellingen
-
Blz. 129
Bijdragen aan het vergroten van de biodiversiteit op lokale schaal
-
Blz. 130
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 131
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 132
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 133
We onderhouden de groene arealen zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan beheer openbare ruimte 2021-2025
-
Blz. 134
Verbeteren van de verbondenheid van inwoners, organisaties en bedrijven met hun omgeving
-
Blz. 135
We stimuleren inwoners om meer initiatieven te starten om hun leefomgeving te verbeteren
-
Blz. 136
Thema Sport
-
Blz. 137
Doelstellingen
-
Blz. 138
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
-
Blz. 139
Het gebruik en onderhoud van de buitensportaccommodaties leggen we vast in afspraken
-
Blz. 140
We realiseren de vernieuwing en uitbreiding van sportcentrum Kortezwaag in Gorredijk
-
Blz. 141
Wij zorgen dat sport bereikbaar en toegankelijk blijft voor alle inwoners
-
Blz. 142
Beleidsindicatoren
-
Blz. 143
Wat mag het kosten
-
Blz. 144
Toelichting op de financiën
-
Blz. 145
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 146
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 147
Kaderstellende documenten
-
Blz. 148
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstand en verminderen de instroom in de bijstand ten opzichte van het regionale benchmarkgemiddelde
-
Blz. 151
We gaan door met de extra inzet voor een activerend weekvullend programma voor statushouders.
-
Blz. 152
We voeren het jaarplan ‘van mismatch naar match’ uit.
-
Blz. 153
Wij analyseren onze aanpak en maatregelen om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te activeren
-
Blz. 154
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak "Meteen in Beweging" en poortwachter
-
Blz. 155
Wij zetten leerwerktrajecten op voor onze uitkeringsgerechtigden
-
Blz. 156
Wij willen leven in armoede tegengaan.
-
Blz. 157
De toegankelijkheid en bekendheid van de gemeentelijke inkomensvoorzieningen en financiële hulpverlening verhogen bij de doelgroep
-
Blz. 158
We actualiseren ons beleid voor onze gemeentelijke inkomensvoorzieningen
-
Blz. 159
We passen ons beleid voor armoede en schulden aan, met de focus op preventie
-
Blz. 160
We zorgen er samen met onze maatschappelijke partners voor dat we (mogelijke) schulden zo snel mogelijk in beeld krijgen.
-
Blz. 161
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 162
Doelstellingen
-
Blz. 163
Inwoners houden de regie over eigen leven en kunnen langer thuis blijven wonen.
-
Blz. 164
De zorg vanuit de gemeente voor haar inwoners blijft bereikbaar en betaalbaar
-
Blz. 165
Met verschillende voorzieningen en projecten stimuleren we inwoners meer gebruik te maken van het eigen netwerk.
-
Blz. 166
Opsterland zet stappen om een dementievriendelijke gemeente te worden
-
Blz. 167
We hebben voldoende in beeld wat er nodig is op het gebied wonen en zorg
-
Blz. 168
We zetten in op meer algemene voorzieningen zodat mensen langer thuis kunnen blijven wonen
-
Blz. 169
We richten ons met preventie op het voorkomen en beperken van problemen van inwoners
-
Blz. 170
We onderzoeken wat er nodig is om dorpskamers te realiseren in 2024 en zetten vervolgstappen in de realisatie van deze dorpskamers
-
Blz. 171
We versterken het bestaande netwerk van dorpssteunpunten en andere vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 172
We voeren het actieplan preventie uit
-
Blz. 173
Wij gebruiken voorlichting in het onderwijs om jongeren te informeren over het aanbod ten aanzien van sport, vrije tijd, cultuur en maatschappelijke thema’s
-
Blz. 174
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 177
We maken een sluitende aanpak door middel van samenwerking rondom de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 178
We ontwikkelen een integrale aanpak tussen onderwijs en de zorg voor jeugd
-
Blz. 179
Wij willen effectieve toegang tot zorg
-
Blz. 180
Samen met zorgaanbieders richten we ons op het voorkomen van de inzet van zware zorg.
-
Blz. 181
We borgen de gemaakte afspraken inkoop Jeugdhulp 2023 en contractmanagement
-
Blz. 182
We gaan de zorg vanuit de juiste wet vergoeden
-
Blz. 183
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
-
Blz. 184
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
-
Blz. 185
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 186
Doelstellingen
-
Blz. 187
In elk dorp waar nu ook een dorpshuis is, is een dorpshuisfunctie aanwezig.
-
Blz. 188
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen en multifunctionele accommodaties.
-
Blz. 189
Waar mogelijk faciliteren en ondersteunen wij initiatieven vanuit de mienskip.
-
Blz. 190
De dorpencoördinator is bekend bij alle dorpen in Opsterland
-
Blz. 191
Ieder dorp krijgt een eigen dorpswethouder
-
Blz. 192
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
-
Blz. 193
Wij organiseren periodiek een dorpstafel
-
Blz. 194
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
-
Blz. 195
Beleidsindicatoren
-
Blz. 196
Wat mag het kosten
-
Blz. 197
Toelichting op de financiën
-
Blz. 198
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 199
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 200
Kaderstellende documenten
-
Blz. 201
Thema Milieu
-
Blz. 202
Inleiding
-
Blz. 203
Doelstellingen
-
Blz. 204
De gemeente kent een klimaatadaptieve en waterrobuuste omgeving en rioolstelsel
-
Blz. 205
Klimaatbestendig en waterrobuust inrichten is onderdeel van alle werkzaamheden in de ruimtelijke inrichting.
-
Blz. 206
We geven uitvoering aan het huidige Watertakenprogramma en stellen een nieuw watertakenprogramma voor 2026-2030 vast.
-
Blz. 207
We hebben in 2025 100% van de huidige en te verwachten knelpunten van wateroverlast in beeld
-
Blz. 208
Het zwerfafval wordt met vrijwilligers opgeruimd
-
Blz. 209
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 210
Er is een gezonde balans tussen natuurlijke duisternis en een veilige leefomgeving
-
Blz. 211
In 2025 is 95% van de huidige installatie is voorzien van LED om energie te besparen en strooilicht te beperken
-
Blz. 212
In het kader van de Omgevingswet zal het voorkomen van lichthinder verder geïmplementeerd worden
-
Blz. 213
We onderhouden de huidige installaties met als uitgangspunt; verlichten waar het moet, duister waar het kan.
-
Blz. 214
Thema Gezondheid en Leefstijl
-
Blz. 215
Doelstellingen
-
Blz. 216
Wij willen met sport en bewegen de gezondheid van onze inwoners bevorderen.
-
Blz. 217
We ontwikkelen het Lokaal sport- en beweegakkoord Opsterland tot een aanjager voor sport- en beweeginitiatieven
-
Blz. 218
We stimuleren initiatieven van gezondheidsprojecten
-
Blz. 219
We voeren het actieplan Sport en Gezondheid 2023 uit
-
Blz. 220
Wij stimuleren de gezonde leefstijl van inwoners
-
Blz. 221
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 224
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
-
Blz. 225
Wij streven naar 100% duurzame inkoop
-
Blz. 226
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 227
Wij zetten in op een energiebesparing van een equivalent van 150.000 MWh in 2035
-
Blz. 228
Samen met een aantal dorpen/energiecoöperaties voeren wij plannen uit om aardgas te besparen
-
Blz. 229
We faciliteren eigenaren van mienskip-gebouwen bij energiebesparing/verduurzaming
-
Blz. 230
We geven uitvoering aan de specifieke uitkering middelen aanpak energiearmoede
-
Blz. 231
We maken (prestatie)afspraken met woningcorporaties over de verduurzaming van woningen
-
Blz. 232
We voeren een (communicatie)campagne uit gericht op de energietransitie
-
Blz. 233
Wij bouwen het energieloket verder uit
-
Blz. 234
Wij zetten in op een equivalent van 450.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2035
-
Blz. 235
We brengen de meest geschikte locaties voor de opwek van duurzame energie in kaart
-
Blz. 236
We doen onderzoek naar (kleinschalige) collectieve warmte-oplossingen
-
Blz. 237
We faciliteren Wijnjewoude bij de uitvoering van het project aardgasvrije wijken.
-
Blz. 238
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
-
Blz. 239
We ronden het onderzoek naar het energiebedrijf af
-
Blz. 240
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 241
Wij geven invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
-
Blz. 242
Wij voeren een systeemstudie uit die ontwikkelingen in vraag en aanbod naar elektriciteit en problemen op het netwerk in beeld brengt
-
Blz. 243
Beleidsindicatoren
-
Blz. 244
Wat mag het kosten
-
Blz. 245
Toelichting op de financiën
-
Blz. 246
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 247
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 248
Kaderstellende documenten
-
Blz. 249
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 250
Doelstellingen
-
Blz. 251
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen
-
Blz. 252
Deltaplan voor het Noorden
-
Blz. 253
Invoering omgevingswet
-
Blz. 254
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
-
Blz. 255
Wij stellen een omgevingsvisie op
-
Blz. 256
Thema Wonen
-
Blz. 257
Doelstellingen
-
Blz. 258
Als gemeente Opsterland hebben we voldoende woningbouwruimte
-
Blz. 259
We maken (regionaal) afspraken over woningbouwruimte
-
Blz. 260
Opsterland heeft nieuwe woningbouwlocaties op gemeentegrond
-
Blz. 261
Mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe woonlocaties op gemeentegrond zijn onderzocht
-
Blz. 262
Optimaliseren van onze dienstverlening bij onderbouwde woonplannen ten behoeve van duurzame groei van de woningbouw
-
Blz. 263
Wij verbeteren de dienstverlening bij onderbouwde woonplannen ten behoeve van duurzame groei van de woningbouw
-
Blz. 264
Woningvoorraad kent mogelijkheden voor doorstroming
-
Blz. 265
We bevorderen, waar mogelijk, de doorstroming in de lokale woningvoorraad.
-
Blz. 266
Woonvisie biedt kaders voor initiatieven, planontwikkeling woningbouw, beheer en verbetering van de woningvoorraad en geeft richting voor Wonen & Zorg
-
Blz. 267
De beleidskaders Wonen zijn geactualiseerd in de Woonvisie en de prestatieafspraken zijn gemaakt
-
Blz. 268
Thema Landschap, Natuur, Biodiversiteit, Landbouw en Erfgoed
-
Blz. 269
Doelstellingen
-
Blz. 270
De gemeente kent een klimaatadaptieve en waterrobuuste omgeving.
-
Blz. 271
We richten de omgeving klimaatadaptief en waterrobuust in
-
Blz. 272
Het behoud van waardevolle historische objecten is geborgd op basis van beleid dat voldoet aan de wettelijke vereisten
-
Blz. 273
We hebben een actueel en verbeterd (beleids-) instrumentarium voor het behoud van waardevolle historische objecten en erfgoed en kunnen dat daarmee stimuleren
-
Blz. 274
Het behouden van de landschappelijke en cultuurhistorische kenmerkende elementen
-
Blz. 275
In 2024 onderzoeken we de mogelijkheid om een beschermde status te geven aan beeldbepalende delen van het landschap
-
Blz. 276
We behouden de rijkdom aan natuur (biodiversiteit) en streven naar verbetering
-
Blz. 277
De bescherming en verrijking van de biodiversiteit wordt bevorderd.
-
Blz. 278
We dragen bij aan een duurzame, toekomstbestendige en grondgebonden landbouwsector in Opsterland.
-
Blz. 279
We werken de mogelijkheden uit voor een duurzame, toekomstbestendige en grondgebonden landbouwsector in Opsterland
-
Blz. 280
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen en vastgoed
-
Blz. 281
Doelstellingen
-
Blz. 282
Het gemeentelijk vastgoed is geschikt voor de in de begroting geformuleerde gebruiksdoelstellingen.
-
Blz. 283
Vastgoedbeheer conform de kadernota Vastgoedbeleid (2022)
-
Blz. 284
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat dat aansluit op demografische ontwikkelingen en dat bijdraagt aan een de leefbaarheid en vitaliteit van de woonomgeving
-
Blz. 285
Passend grondbeleid
-
Blz. 286
Beleidsindicatoren
-
Blz. 287
Wat mag het kosten
-
Blz. 288
Toelichting op de financiën
-
Blz. 289
Paragrafen
-
Blz. 290
Lokale heffingen
-
Blz. 291
Lokale heffingen
-
Blz. 292
Kostendekkendheid
-
Blz. 293
Afval
-
Blz. 294
Riolering
-
Blz. 295
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 296
Lokale lastendruk
-
Blz. 297
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 298
Inleiding
-
Blz. 299
Risicobeheersing
-
Blz. 300
Weerstandsvermogen
-
Blz. 301
Kengetallen
-
Blz. 302
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 303
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 304
Verharding en openbare verlichting
-
Blz. 305
Riolering
-
Blz. 306
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 307
Groen
-
Blz. 308
Gebouwen
-
Blz. 309
Financiering
-
Blz. 310
Financiering
-
Blz. 311
Bedrijfsvoering
-
Blz. 312
Bedrijfsvoering
-
Blz. 313
Kaderstellende documenten
-
Blz. 314
Accountantscontrole
-
Blz. 315
Rechtmatigheid
-
Blz. 316
Informatiebeveiliging
-
Blz. 317
Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 318
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 319
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Wat hebben we in 2023 gedaan?
-
Blz. 322
Verbonden partijen
-
Blz. 323
Verbonden partijen
-
Blz. 324
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 325
Grondbeleid
-
Blz. 326
Grondbeleid
-
Blz. 327
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 328
Projecten
-
Blz. 329
Inleiding
-
Blz. 330
MFA De Tynje
-
Blz. 331
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 332
Tiny houses Gorredijk
-
Blz. 333
Herinrichting de Brink Bakkeveen
-
Blz. 334
Sportcentrum Kortezwaag
-
Blz. 335
BHS Gorredijk Singelland
-
Blz. 336
De Skâns
-
Blz. 337
Invoering omgevingswet
-
Blz. 338
OWO samenwerking
-
Blz. 339
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 340
Actuele thema's binnen de OWO-samenwerking
-
Blz. 341
Oekraïne
-
Blz. 342
Gevoerd beleid
-
Blz. 343
Financiën Oekraïne
-
Blz. 344
Jaarrekening
-
Blz. 345
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 346
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 347
Balans en toelichting
-
Blz. 348
Balans
-
Blz. 349
Uitgebreide balans activa
-
Blz. 350
Uitgebreide balans passiva
-
Blz. 351
Vaste activa
-
Blz. 352
Immateriële vaste activa
-
Blz. 353
Materiële vaste activa
-
Blz. 354
Financiële vaste activa
-
Blz. 355
Vlottende activa
-
Blz. 356
Voorraden
-
Blz. 357
Uitzettingen <1 jaar
-
Blz. 358
Liquide middelen
-
Blz. 359
Overlopende activa
-
Blz. 360
Vaste passiva
-
Blz. 361
Reserves
-
Blz. 362
Toelichting bestemmingsreserves
-
Blz. 363
Voorzieningen
-
Blz. 364
Vaste schulden
-
Blz. 365
Vlottende passiva
-
Blz. 366
Overlopende passiva
-
Blz. 367
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 368
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 369
Toelichting
-
Blz. 370
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 371
Programma 0
-
Blz. 372
Programma 1
-
Blz. 373
Programma 2
-
Blz. 374
Programma 3
-
Blz. 375
Programma 4
-
Blz. 376
Programma 5
-
Blz. 377
Programma 6
-
Blz. 378
Programma 7
-
Blz. 379
Programma 8
-
Blz. 380
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 381
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 382
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 383
Normenkader
-
Blz. 384
Bevindingen en toelichting
-
Blz. 385
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 386
Reserves
-
Blz. 387
Voorzieningen
-
Blz. 388
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 389
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 390
Sisa regelingen
-
Blz. 391
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 392
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 393
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 394
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 395
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 396
Overzicht
-
Blz. 397
Kosten Overhead
-
Blz. 398
Overzicht
-
Blz. 399
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 400
Overzicht
-
Blz. 401
Onvoorzien
-
Blz. 402
Overzicht
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap