Programma 2 | Verkeer en vervoer

Programma 2 | Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer

Door de ligging aan de A7 en de aanwezigheid van meerdere provinciale wegen is Opsterland goed bereikbaar en worden de woon- en werkfunctie goed uitgewisseld met het omliggende stedelijke gebied. Het gemeentelijke wegenstelsel is van groot belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. Het in stand houden van het wegennet (en waterwegen) vraagt om aandacht. De verschillende arealen zoals wegen, bruggen, duikers, kades worden onderhouden zoals vastgesteld in het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin zoeken we naar een verantwoorde balans in de kwaliteitsniveaus van deze kapitaalgoederen. Veiligheid en bereikbaarheid staan hierin centraal.

Het netwerk van fiets- en voetpaden heeft in het kader van bereikbaarheid (binnen de gemeente) een belangrijke fijnmazige functie. Ook heeft dit netwerk een toegevoegde waarde voor recreatie & toerisme in de gemeente. Fiets- en voetpaden moeten goed onderhouden worden en uitnodigen tot gebruik.

Gelet op de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland is het openbaar vervoer een belangrijke voorziening voor onze inwoners. De vergrijzing van de bevolking zal de vraag naar (passend) openbaar vervoer vergroten. Er wordt voortdurend naar maatwerk gezocht om het aanbod bereikbaar en betaalbaar te houden en aan te laten sluiten op de vraag.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010 Bereikbaar zijn en blijven (GVVP)
Evaluatie Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010
Meerjaren uitvoerend beleidsplan gladheidbestrijding (2011)
Beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2021-2025
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland 2014
Beleidsnotitie 'licht in de duisternis'  2009
Watertakenprogramma 2020-2025

Thema Verkeer, vervoer en wegen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk

Terug naar navigatie - De 16 dorpen in onze gemeente zijn goed en veilig toegankelijk

Zo gaan we dat doen

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van programma 2 reserves meegenomen.

x € 1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 (Primair) Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Lasten 3.687 3.610 3.743 3.088 -655
Baten 292 188 188 335 147
Saldo voor bestemming -3.395 -3.422 -3.555 -2.753 802
Mutaties reserves
Lasten - - - 920 920
Baten 185 - 71 71 -
Saldo na bestemming -3.210 -3.422 -3.484 -3.602 -118
Specificatie per taakveld
x € 1.000
Specificatie Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Saldo per taakveld
2.1 Verkeer en vervoer -3.542 -2.747 795
2.5 Openbaar vervoer -13 -6 7
Saldo voor bestemming -3.555 -2.753 802
Stortingen reserves
Onderhoud wegen - -920 -920
Totaal stortingen reserves - -920 -920
Onttrekkingen reserves
Zwerfafval (mutatie perspectiefbrief 2023) 71 71 -
Totaal onttrekkingen reserves 71 71 -
Saldo na bestemming -3.484 -3.602 -118

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2023 € 118.000 nadeliger dan begroot

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer geeft in 2023 een voordeel van € 795.000

Als gevolg van de lange natte periode in het najaar zijn niet alle geplande asfalt- en betonwerkzaamheden uitgevoerd. Dit geeft een voordeel van € 920.000. Het gaat om de volledige werkzaamheden aan Selmien West, Domela Nieuwenhuisweg en Hegedyk, en voor een deel om de werkzaamheden aan Dykfinne, Polderdyk en Weinterp. Voorgesteld wordt om dit voordeel van € 920.000 toe te voegen aan de reserve Onderhoud wegen om het onderhoud in 2024 alsnog uit te voeren. Voorgesteld wordt om het maximum van deze reserve voor 2024 en 2025 te verhogen van € 300.000 naar € 1.100.000. 

De kosten voor elektriciteit van de  openbare verlichting zijn € 120.000 hoger dan begroot. De oorzaak hiervan is de hoge prijs voor elektriciteit. Daarnaast zijn armaturen van de openbare verlichting vervangen voor armaturen met een ledlamp.  Deze vervanging was niet begroot en geeft een nadeel van € 68.000.

Zwerfafval geeft een voordeel van € 75.000. De impuls in het bestrijden van zwerfafval was € 53.000 minder groot dan de geraamd (€ 71.000). De reguliere activiteiten voor onder andere de Himmelploegen zijn wel uitgevoerd. Vanuit het Afvalfonds is een bijdrage van € 22.000 ontvangen voor verpakkingsafval in openbare afvalbakken (voordeel).   

Als gevolg van de lange natte periode was er meer onkruid en veegvuil aanwezig.  Meer inzet was hierdoor noodzakelijk. Gecombineerd met inflatie geeft dit een nadeel van € 18.000 op onkruidbestrijding.

De overige posten zijn per saldo € 7.000 voordelig. 

Taakveld 2.5 Openbaar vervoer geeft in 2023 een voordeel van € 7.000

Het verschil van € 7.000 voordeel is nagenoeg gelijk aan de begroting.

De mutatie in de reserve van € 920.000 nadelig wordt toegelicht in taakveld 2.1