Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie

Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie

Doelstelling

Vrijetijdsbesteding, zowel door inwoners als recreanten.

Introductie op het programma en relevante trends en ontwikkelingen

Er is een goede culturele infrastructuur met verschillende musea en bibliotheken en evenementen. Voor de leefbaarheid van de dorpen is het bestaan van verenigingen essentieel. Sportbeoefening en vrijetijdsbesteding in verenigingsverband zijn daarom wezenlijke onderdelen van gemeentelijk beleid. Het accent ligt op gezondheid, sociale cohesie en participatie.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Beleidsnotitie "Cultuur Promotie wordt Cultuur Evenementen''
Kadernota sport en bewegen in Zuidoost Friesland 2017-2021
Nota Kansen Benutten 2016-2020
Ontwikkelagenda Leefbaarheid en inclusieve samenleving
Bibliotheekbeleid 2023-2026
Afsprakenkader 2022-2026
Beleidsnotitie Cultuureducatie 2023-2026
Romte foar Taal 2021-2025
Notitie gebouwd erfgoed: Focus op it ferline 2023
Erfgoedverordening 2023
Subsidieregeling Cultuurpromotie Opsterland 2016
Bomenbeleidsplan 2020
Beeldkwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte 2021-2025





Thema Cultuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Recreatie en Toerisme

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Opsterland is een aantrekkelijke groene gemeente waar het goed toeven is. Toerisme en recreatie functioneren als belangrijke middelen om de leefbaarheid te bevorderen en de lokale economie te stimuleren. Binnen de regio Zuidoost Fryslân werken we programmatisch samen aan “Het Andere Friesland”. We streven naar kwalitatieve groei van recreatie en toerisme en optimaliseren de toeristische mogelijkheden. We zoeken daarbij de samenwerking met (toeristisch) ondernemers.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Openbaar groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Sport

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

  

Opsterland Nederland
Beleidsindicatoren  Eenheid 2016 2020 2022 2023 2016 2020 2022 2023
Niet sporters % Niet sporters 50,9% 53,3% 52,5% * 48,7% 49,3% 46,4% *
* voor deze periode zijn (nog) geen cijfers bekend (gemaakt).
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl - Deze tabel wordt elke vier jaar geactualiseerd.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van programma 5 reserves meegenomen.

x € 1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 (Primair) Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Lasten 7.050 6.615 7.992 7.412 -580
Baten 636 452 1.439 1.106 -333
Saldo voor bestemming -6.414 -6.163 -6.553 -6.306 247
Mutaties reserves
Lasten - - - - -
Baten 356 155 505 433 -72
Saldo na bestemming -6.058 -6.008 -6.048 -5.873 175
Specificatie per taakveld
x € 1.000
Specificatie Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Saldo per taakveld
5.1 Sportbeleid en activering -50 -56 -6
5.2 Sportaccommodaties -1.370 -1.030 340
5.3 Cult.presentatie, -productie en -partic. -355 -359 -3
5.4 Musea -96 -96 -1
5.5 Cultureel erfgoed -85 -87 -2
5.6 Media -621 -618 3
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -3.976 -4.060 -84
Saldo voor bestemming -6.553 -6.306 247
Stortingen reserves
Totaal stortingen reserves - - -
Onttrekkingen reserves
Recreatie en toerisme (uit programma 3) 125 95 -30
Onderhoud en bijdrage sweach 60 60 -
Impuls zwembad Bakkeveen 36 28 -8
Duurzaamheidsreserve 34 -34
Regeling Tegemoetkoming energielasten maatsch.organisaties 250 250 -
Totaal onttrekkingen reserves 505 433 -72
Saldo na bestemming -6.048 -5.873 175

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo op dit programma is in 2023  € 175.000 voordeliger dan begroot 

Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering geeft in 2023 een nadeel van € 6.000

De afrekeningen van eerdere jaren van de specifieke uitkeringen voor sport geven een nadeel van € 18.000.  De hogere doorbelasting van de inzet van de Buurtsportcoaches aan de scholen geeft een voordeel van € 12.000.

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties geeft in 2023 een voordeel van € 340.000 

De verhuur van sportzalen, gymlokalen en sportvelden geeft een voordeel van € 10.000.   

Aan het onderhoud voor sportterreinen werd € 56.000 minder uitgegeven dan begroot. Het weer was hierbij de dominante factor. In de lange droge zomer was er minder onderhoud nodig. In de lange periode van regen in het najaar kon het onderhoud niet worden uitgevoerd.

Publieke heffingen geven een voordeel van € 29.000. 

Energielasten geven een voordeel van € 10.000.

De exploitatie en verduurzaming van zwembad Dundelle geeft een voordeel van € 30.000.

In 2023 is voor een bedrag van € 30.000 gebruik gemaakt van de regeling tegemoetkoming energielasten maatschappelijke organisaties. Voor het restantbedrag van € 220.000 wordt een resultaatbestemming aangevraagd.

Coronakosten geven een nadeel van € 9.000 op dit taakveld.

Overige kosten geven een nadeel van € 6.000.

Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie geeft in 2023 een nadeel van € 3.000

Het nadeel wordt veroorzaakt door coronakosten.

 Taakveld 5.4 Musea geeft in 2023 een nadeel van € 1.000

De kosten zijn nagenoeg gelijk aan de begroting. 

Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed geeft in 2023 een nadeel van € 2.000

De kosten zijn nagenoeg gelijk aan de begroting. 

Taakveld 5.6 Media (Bibliotheken) geeft in 2023 een voordeel van € 3.000

De begroting is nagenoeg gelijk aan de realisatie.

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie geeft in 2023 een nadeel van € 84.000

De kosten voor het onderhoud van het openbaar groen geven per saldo een nadeel van € 134.000.  Het daadwerkelijke onderhoud van het groen geeft een nadeel van € 95.000.  Dit is een combinatie van verhoogde tarieven voor de medewerkers van Caparis, weersinvloeden en inflatie. De toegerekende kosten voor hoofdzakelijk waterschapslasten voor het areaal zijn € 61.000 hoger dan de begroot. Ook zijn de kosten voor verzekeringen € 12.000 hoger dan begroot. De groene initiatieven geven een voordeel van € 35.000. Van het beschikbare budget (€ 45.000) zijn 3 initiatieven (€ 10.000) uitgevoerd. De omgevingsvergunningen (kapvergunningen e.d.)  geven een voordeel van € 6.000.  Overige posten zijn € 1.000 nadelig. 

De kosten voor de kunstwerken (bruggen e.d. ) zijn per saldo € 20.000 lager dan begroot. De kosten voor de brugbediening zijn € 18.000 hoger dan begroot. Dit is hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere loonkosten van de brugwachters.  De kosten voor elektriciteit waren € 35.000 hoger dan begroot als gevolg van de gestegen prijzen. In 2023 zijn veel onderhoudsprojecten voorbereid waarvan de uitvoering in 2024 gaat plaatsvinden. Dit geeft lagere kosten (€ 61.000 voordeel). De lagere doorberekende rente op kapitaalslasten (€ 12.000) geeft een voordeel.

De lagere kosten voor recreatie en toerisme geven een voordeel van € 30.000. Dit voordeel is gestort in de reserve Recreatie en toerisme.

De mutatie in de reserves geeft een nadeel van € 72.000

Voor de verduurzaming van zwembad Dundelle is € 28.000 onttrokken aan de reserve Impuls zwembad Bakkeveen.  In 2024 krijgt de verduurzaming een vervolg.  Het restant van de reserves Impuls zwembad Bakkeveen en de Duurzaamheidsreserve, totaal € 42.000 wordt dan ingezet (overeenkomstig perspectiefbrief 2023).

De mutatie van de reserve Recreatie en toerisme is toegelicht in taakveld 5.7.