Het saldo na bestemming van dit programma is in 2023 € 2.271.000 voordeliger dan geraamd.
Taakveld 0.1 Bestuur geeft in 2023 een nadeel van € 37.000
In 2023 is een bedrag van € 4.000 (voordeel) vrijgevallen aan de voorziening wethouderpensioenen. Per balansdatum 31 december 2023 zijn de actuariële berekeningen van toekomstige pensioenverplichtingen voor wethouderpensioenen geactualiseerd. Door een stijging van de wettelijk verplichte rekenrente was deze vrijval mogelijk. Door de indexatie van pensioenen van de (voormalig) wethouders is dit voordeel beperkt gebleven. De voorziening is per balansdatum toereikend om de toekomstige pensioenverplichtingen te dekken. De hogere kosten in dit taakveld (€ 41.000) zijn voornamelijk hogere personeelslasten en de niet geraamde huisvestingskosten voor de waarnemend burgemeester.
Taakveld 0.10 Reserves
De mutaties in de reserves worden steeds bij het desbetreffende programma toegelicht.
Taakveld 0.11 Resultaat van de rekening baten en lasten
Hier is het resultaat van de Verantwoording 2023 verwerkt.
Taakveld 0.2 Burgerzaken geeft in 2023 een nadeel van € 46.000
In de perspectiefbrief 2023 is de opbrengst van de verkoop van de reisdocumenten verhoogd met €80.000. De bijbehorende inkoopkosten van de reisdocumenten zijn hierbij niet aangepast. Dit is hoofdzakelijk het nadeel van dit taakveld.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden geeft in 2023 een voordeel van € 7.000
Enkele niet begrote huren en pachten geven een voordeel van € 54.000. De voormalige schoolgebouwen, welke in afwachting van herbestemming zijn, geven een nadeel van € 57.000 door hogere lasten voor elektriciteit (€17.000) en gas (€ 40.000). Dit is veroorzaakt door inflatie en het aantal gebouwen. De overige posten zijn per saldo € 10.000 nadelig.
Taakveld 0.4 Overhead geeft in 2023 een nadeel van € 322.000
De facilitaire kosten geven een nadeel van € 173.000. De hogere kosten bestaan uit elektriciteit (€ 82.000), gas (€13.000), verzekeringen (€ 26.000) en schoonmaak (€ 52.000). De inflatie is hier hoofdzakelijk de oorzaak van. De personeelsgerelateerde kosten zijn in 2023 € 217.000 hoger dan begroot (nadeel). Van dit verschil wordt voor € 61.000 veroorzaakt door hogere kosten als gevolg van de organisatieontwikkeling. Dit bedrag is onttrokken uit de reserve Organisatiedoelstellingenfonds. Het overige verschil wordt veroorzaakt door diverse voor- en nadelen. De OWO-kosten op dit taakveld geven een voordeel van €120.000. De uitvoeringskosten uit taakveld 0.6 (belastingen) geven een nadeel van €21.000. Het voordeel op het derde deel van de OWO-afdelingen is per saldo € 99.000. De onderhoudskosten van het materieel van de buitendienst geeft een nadeel van € 97.000. Om het personeel efficiënt in te zetten op het werk is het aantal te onderhouden voertuigen is afgelopen jaren gestegen. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud en wettelijke keuringen toegenomen. De overige kosten waren per saldo € 45.000 nadeliger.
Taakveld 0.5 Treasury geeft in 2023 een nadeel van € 59.000 ten opzichte van de begroting.
Er is € 135.000 meer rente schatkistbankieren ontvangen. Bij de begrotingswijziging december 2023 is een voorzichtige inschatting gemaakt die uiteindelijk positiever afwijkt. Daarnaast is de omslagrente in 2023 naar 0% gezakt (was 0,5%) waardoor er geen doorbelasting aan dit taakveld heeft plaatsgevonden. De raming op dit punt is niet aangepast waardoor een nadeel is ontstaan van € 195.000.
Taakvelden 0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen geven in 2023 een nadeel van € 5.000.
De OZB-opbrengst is in 2023 nagenoeg gelijk aan de begroting (€ 16.000 voordelig). Voor een verdere toelichting kan verwezen worden naar de paragraaf lokale heffingen. De uitvoeringskosten geven een nadeel van € 21.000.
Taakveld 0.64 Belastingen overig geeft in 2023 een nadeel van € 32.000 ten opzichte van de begroting.
Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt doordat er minder aanmaningskosten in rekening zijn gebracht dan begroot.
Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds geeft in 2023 een voordeel van € 6.000 ten opzichte van de begroting.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten geeft in 2023 een nadeel van € 430.000 ten opzichte van de begroting.
In 2022 en 2023 heeft een steekproef voorbelasting BTW/BCF plaatsgevonden door de Belastingdienst. De eerste uitkomsten van het onderzoek voorspellen een kostenpost van circa € 500.000 waarvoor een voorziening is gevormd. De kostenpost bestaat uit geconstateerde fouten m.b.t. geclaimde btw uit het compensatiefonds of ten onrechte gevorderde btw in de voorbelasting. Deze "fouten" worden over de afgelopen 5 jaar doorgetrokken. Met deze som wordt de terugvordering vanuit de belastingdienst bepaald. Momenteel zijn wij nog in gesprek met de belastingdienst over geschillen in de geconstateerde fouten. In het begrotingsjaar 2024 verwachten we de definitieve uitkomst van het onderzoek.
In de begroting is een structurele raming opgenomen van € 37.500 voor onvoorzien. In 2023 is hier geen gebruik van gemaakt.
Het restant betreft kleine verschillen op dit taakveld.
De mutatie in de reserves bij programma 0 geeft in 2023 een voordeel van € 447.000 ten opzichte van de begroting.
Dit betreft een onttrekking van € 61.000 uit de reserve Organisatiedoelstellingen. De reserve Corona is vrijgevallen en dit geeft een voordeel van € 386.000. Beide reserve mutaties waren niet begroot.