Programma 3 | Economie

Programma 3 | Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie

Doelstelling

Opsterland heeft een gezonde lokale economie.

Introductie op het programma en relevante trends en ontwikkelingen

De gemeente kent een goed economisch en ondernemingsklimaat waarbij ruimte is voor kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en circulariteit. Het MKB, de industrie, de detailhandel, horeca, en ook de sectoren agrarisch, welzijn & zorg en recreatie & toerisme zijn belangrijke pijlers van de lokale economie en dragen hier positief aan bij. Zij zorgen niet alleen voor werkgelegenheid maar ook voor bestedingen. Ze leveren een bijdrage aan de instandhouding van het voorzieningenniveau en daarmee van de Brede Welvaart/ Leefbaarheid.
Met ons economisch beleid werken we aan een duurzame en evenwichtige groei van de Opsterlandse economie. Dat is van belang voor het behoud van de bestaande werkgelegenheid en het creëren van nieuwe. 
De lokale economie is steeds in beweging, omdat de omgeving verandert. Goed en structureel overleg tussen gemeente en bedrijfsleven is van groot belang voor de vitaliteit van de Opsterlandse economie. Ons economisch beleid willen we daarom gestalte geven in nauwe samenspraak met ondernemers in de gemeente. Samen met het bedrijfsleven werken wij aan behoud van duurzame werkgelegenheid en het bevorderen daarvan.
Hoewel de economie zich herstelt zijn de (definitieve) gevolgen van de coronacrisis nog niet geheel duidelijk. Waar dat binnen onze mogelijkheden ligt bieden we informatie, advies en ondersteuning.
In het overleg met de respectievelijke ondernemersverenigingen is de toekomstbestendigheid en duurzaamheid van bedrijventerreinen een vast agendapunt; expertise en knowhow worden dan uitgewisseld. De transformatie van bedrijventerreinen is iets dat zich niet leent voor een top-down benadering; samenwerking is noodzakelijk.
Door de drie noordelijke provincies is onder de noemer van Deltaplan voor het Noorden input geleverd aan het kabinet. In samenhang met een positief adviesrapport over de Lelylijn is Zuidoost Fryslân daarmee op de noordelijke en landelijke agenda gekomen.  De ruimtelijke en economische potentie van de regio langs de A7-as is nadrukkelijk naar voren gebracht. Wanneer we deze intrinsieke kwaliteiten koppelen aan de regionale samenwerking van de Regio Deal Zuidoost Friesland zien we goede perspectieven voor ruimtelijk economische ontwikkeling.

Thema Ondernemen en werkgelegenheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Opsterland kent een goed economisch- en ondernemersklimaat.

Terug naar navigatie - Opsterland kent een goed economisch- en ondernemersklimaat.

Zo gaan we dat doen

Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

In Opsterland zijn in 2023 de kavels op bedrijventerrein Overtoom nagenoeg  uitverkocht. Door de provincie is geanalyseerd welke behoefte er is en welke mogelijkheden er zijn in de regio Zuidoost Fryslân voor uitbreiding van bedrijventerreinen tot 2030. Beleidsmatig en planologisch wordt nu ruimte geboden. In 2024 zal 8,7 hectare grond van de provincie Fryslân gekocht worden voor de uitbreiding van bedrijventerrein Overtoom ten westen van de Badweg in Gorredijk. De hoofdlijnen van het grondbeleid zijn vastgelegd in de nota Grondbeleid.

De ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsvestigingen concentreren zich in de dorpen Gorredijk en (in mindere mate) in Wijnjewoude. Op bedrijventerrein Tolbaas in Gorredijk zijn bouwrijpe bedrijventerreinen in combinatie met wonen te koop. Op bedrijventerrein Overtoom is nog maar één kavel te koop. In de paragraaf Grondbeleid wordt dit thema nader toegelicht. Het bedrijventerrein Drachten-Azeven valt onder de Gemeenschappelijke regeling Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten en wordt toegelicht in de paragraaf Verbonden partijen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

   

Opsterland Nederland
 Beleidsindicatoren Eenheid 2020 2021 2022 2023 2020 2021 2022 2023
Functiemenging % 47,3% 47,9% 47,5% * 53,2% 53,3% 53,8% *
Vestigingen (van bedrijven) Aantal per 1.000 inwoners (tussen 15 t/m 64 jaar) 160,7 167,2 175,2 * 158,4 165,1 174,1 *
De functievermengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken).
Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
* voor deze periode zijn (nog) geen cijfers bekend (gemaakt).

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van programma 3 reserves meegenomen.

x € 1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 (Primair) Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Lasten 1.715 1.542 982 909 -73
Baten 1.316 1.194 832 839 7
Saldo voor bestemming -399 -348 -150 -70 80
Mutaties reserves
Lasten 225 155 209 239 30
Baten 35 - - - -
Saldo na bestemming -590 -503 -359 -309 50
Specificatie per taakveld
x € 1.000
Specificatie Begroting 2023 (incl wijzigingen) Realisatie 2023 Mutatie begroting /realisatie 2023
Saldo per taakveld
3.1 Economische ontwikkeling -99 -82 17
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -155 -113 42
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -33 -42 -9
3.4 Economische promotie 137 166 29
Saldo voor bestemming -150 -70 80
Stortingen reserves
Recreatie en toerisme -155 -185 -30
Begrotingswijziging december 23: hogere bate toerisme belasting -54 -54 -
Totaal stortingen reserves -209 -239 -30
Onttrekkingen reserves
Totaal onttrekkingen reserves - - -
Saldo na bestemming -359 -309 50

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo op dit programma is in 2023 € 50.000 voordeliger dan begroot

Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling geeft in 2023 een voordeel € 17.000 

Door aanvullende eisen is vertraging ontstaan bij de aanbesteding van het Customer Relationship Management-systeem (CRM). Hierdoor heeft de aanschaf van het CRM-systeem niet plaatsgevonden in 2023, dit geeft een voordeel van € 15.000. De overige posten in dit taakveld geven een voordeel van € 2.000.

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur geeft in 2023 een voordeel van € 42.000

In de paragraaf Grondbeleid wordt dit taakveld toegelicht.

Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen geeft in 2023 een nadeel van € 9.000

De kosten van de elektriciteitsvoorziening rondom de jaar- en weekmarkten geven een nadeel van € 9.000.  

Taakveld 3.4 Economische promotie geeft in 2023 een voordeel van € 29.000

De hogere inkomsten voor toeristenbelasting geven een voordeel van € 7.000. De lagere kosten voor de promotie van recreatie en toerisme in dit taakveld geven een voordeel van € 23.000.  De kosten voor de promotie zijn opgenomen in het reguliere beleid en betaald vanuit taakveld 5.7 recreatie. Het voordeel op dit taakveld (€ 30.000) is toegevoegd aan de reserve Recreatie en toerisme.  

De overige posten zijn per saldo € 1.000 nadelig.

 De mutatie in de reserves van € 30.000 nadelig wordt toegelicht in de taakveld 3.4