Omschrijving (toelichting)

Het is belangrijk om een adequate dienstverlening te leveren. Daarvoor streven we naar een gemiddelde beoordeling van minimaal een 7 over 2023.

Kwaliteit (toelichting)

In het voorjaar 2023 heeft  onderzoekbureau Telan middels 255 benaderingen  de telefonische dienstverlening van gemeente Opsterland beoordeeld en vertaald naar rapportcijfers, waarbij de streefwaarde voor een goede dienstverlening een rapportcijfer 8 was. 
Het KCC scoorde een 8,5 op de bereikbaarheid. In 100% van de gevallen zijn we technisch bereikbaar. Het KCC handelt maar liefst 85% van de gesprekken direct af. In 94% van de gevallen is de beller geholpen met óf een direct antwoord of door doorverbonden te worden met de juiste persoon. 
Aandachtspunt is de snelheid van beantwoording (binnen 30 seconden). Dit voldoet op dit moment met 79% net niet aan de norm van 80%. Oorzaak is dat het afhandelen van het telefonisch verkeer, bedoeld voor de medewerkers op de backoffice veel tijd kost, wat op dat moment ten koste gaat van de capaciteit van het opnemen van nieuw inkomend telefoonverkeer.