Programma 4 | Onderwijs

Programma 4 | Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs

Doelstelling

Elk kind ontwikkelt zich optimaal.

Introductie op het programma en relevante trends en ontwikkelingen

Aansluiting op de arbeidsmarkt

Onderwijs biedt kansen aan alle jeugdigen. Daarbij is een goede aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt van belang. Hierin werken we nauw samen met het Doorstroompunt StartWijzer van Regio de Friese Wouden. Met de inwerkintreding van de Wet ‘van school naar duurzaam werk’ medio 2025, werken we nauw samen met Doorstroompunt StartWijzer en Werk en Inkomen, om jeugdigen met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid.

Onderwijshuisvesting

Als gemeente hebben we een belangrijke rol in de huisvesting van scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs. Samen met de schoolbesturen zijn we verantwoordelijk voor schoolgebouwen waarin het prettig is om te leren en te werken. We hebben een dekkend aanbod toegankelijke onderwijsgebouwen.

Leerlingenvervoer

Wanneer een kind geen onderwijs op korte afstand van huis kan volgen, dan kan de gemeente het vervoer van het kind naar de dichtstbijzijnde geschikte school vergoeden. Hierin onderzoeken we eerst de mogelijkheden van de leerling en de ouders zelf voor zelfstandig reizen met fiets, openbaar vervoer of eigen vervoer.

Bewegingsonderwijs

Elk kind kan gebruik maken van bewegingsonderwijs. De buurtsportcoaches verzorgen het bewegingsonderwijs voor alle basisscholen in Opsterland. Daarnaast zorgen ze voor de benodigde spelmaterialen.

Leerplicht

Elk kind heeft recht op onderwijs. Door de preventieve inzet van de leerplichtambtenaar voorkomen we dat kinderen thuis komen te zitten en achterstanden oplopen in hun ontwikkeling. We werken hierin samen met het Doorstroompunt StartWijzer voor de regio De Friese Wouden. Met elkaar signaleren we vroegtijdig welke kinderen dreigen uit te vallen.

Naast de preventieve rol en toezichthoudende taak, heeft de leerplichtambtenaar ook een handhavende taak. Als BOA is de leerplichtambtenaar bevoegd om o.a. te onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn en kan eventueel een proces verbaal opgemaakt worden. In de regio de Friese Wouden wordt gewerkt met regionale BOA's, zodat in elke gemeente dit goed is geregeld, de kwaliteit wordt geborgd en de kosten worden gedeeld.

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden
  • Zorgen voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
  • Overleggen met onderwijsbesturen
  • Toezicht en handhaving kinderopvang
  • Zorgen voor leerlingenvervoer
  • Uitvoering leerplicht
  • Subsidiëren cultuureducatie op scholen
  • Faciliteren onderwijshuisvesting

Thema Onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

  

Opsterland Opsterland Opsterland Opsterland Nederland Nederland Nederland Nederland
 Beleidsindicatoren Eenheid 2020 2021 2022 2023 2020 2021 2022 2023
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 0 0 * 1,5 3 3 * 6,3
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 11 15 27 18,6 20 20 24 27,2
Voortijdige schoolverlaters % deelnemers aan het VO en MBO-onderwijs 1,2% 1,2% 1,7% 2,2% 1,7% 1,9% 2,4% 2,4%
* voor deze periode zijn (nog) geen cijfers bekend (gemaakt).
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl - Bron geraadpleegd op 17 juli 2024

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van de reserves voor programma 4 meegenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Real. 2023 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Lasten 3.592 3.751 3.384 3.706 3.866 4.038
Baten 489 781 511 511 511 511
Saldo voor bestemming -3.104 -2.970 -2.873 -3.194 -3.354 -3.526
Mutaties reserves
Lasten - - - - - -
Baten - - - - - -
Saldo na bestemming -3.104 -2.970 -2.873 -3.194 -3.354 -3.526
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 Mut B24<>B25
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 209 209 0
4.2 Onderwijshuisvesting 1.786 1.742 -45
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.756 1.434 -322
Totaal Lasten 3.751 3.384 -367
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting 48 99 51
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 733 413 -320
Totaal Baten 781 511 -270
Saldo voor bestemming -2.970 -2.873 97
Stortingen reserves 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0
Totaal mutaties reserves 0 0 0
Saldo na bestemming -2.970 -2.873 97

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2025 € 97.000 voordeliger dan in 2024.

Lasten:

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting: de lasten zijn in 2025 € 45.000 gedaald.

  • In 2024 is voor de sloop (€ 90.000) en de afwaardering (€ 113.000) van het leegstaande schoolgebouw OBS De Oanrin in Bakkeveen eenmalig het budget verhoogd (raadsbesluit februari 2024).
  • De afschrijvingslasten voor MFA De Tynje geven € 141.000 hogere lasten.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken: de lasten zijn in 2025 € 322.000 gedaald.

  • In 2024 is eenmalig een specifieke uitkering van het Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar gesteld (€ 310.000). De baten geven een tegengesteld effect.

Baten:

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting: de baten zijn in 2025 € 51.000 gestegen.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken: de baten zijn in 2025 € 320.000 gedaald.

  • In 2024 is eenmalig een specifieke uitkering van het Nationaal Programma Onderwijs ontvangen (€ 310.000).

Reserves:

In 2025 zijn geen reserve mutaties geraamd.