Het saldo van dit programma is in 2025 € 702.000 voordeliger dan in 2024.
Algemeen:
De directe personeelskosten moeten verplicht worden toegewezen aan de taakvelden waar het betreffende personeel actief is. Het idee is dat dit duidelijk maakt hoeveel van de kosten binnen het taakveld nodig zijn voor personele inzet. In 2025 is de toewijzing van personeelskosten aan de verschillende taakvelden toegenomen. Dit komt door de gestegen personeelskosten (zie de uitleg bij taakveld 0.4). Deze toewijzing is, over alle programma's heen, budgettair neutraal.
Lasten:
Taakveld 0.1 Bestuur: de lasten zijn in 2025 € 39.000 gestegen.
- Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.
Taakveld 0.2 Burgerzaken: de lasten zijn in 2025 € 104.000 gestegen.
- In 2025 zijn de toegerekende directe personeelslasten € 104.000 hoger.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: de lasten zijn in 2025 € 1.379.000 gedaald.
In 2024 waren eenmalige kosten begroot voor:
- De verbouwing van De Tsjerne in Gorredijk om deze geschikt te maken voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (€ 1.150.000, VJR 2024). De baten geven een tegengesteld effect.
- De inventarisatie van de gemeentelijke gebouwen (€ 130.000, raadsbesluit december 2023).
- De nieuwbouw Langezwaag Noord (€ 94.000, PPB 2023).
Taakveld 0.4 Overhead: de lasten zijn in 2025 € 679.000 gestegen.
- De actualisatie van de personeelskosten geeft € 400.000 hogere lasten. De personeelskosten zijn begroot op basis van de werkelijke salariskosten voor 2025. In de perspectiefbrief 2024 zijn voor zowel formatie als indexatie middelen opgenomen.
- Een budget in 2025 voor de vervanging van bureaustoelen (€ 113.000, PPB 2024). Dit geeft hogere lasten.
- De doorbelasting van de directe personeelslasten naar taakvelden is per saldo € 113.000 gedaald. Dit geeft hogere lasten op dit taakveld.
- De kosten van de OWO-afdelingen in dit taakveld zijn gestegen met € 90.000 door indexatie van de personeelslasten en aanvullende taken (PPB2024 en VJR2024).
- In 2023 en 2024 zijn de wervingskosten tijdelijk verhoogd met € 90.000 (PPB2023). Dit geeft in 2025 lagere lasten.
- De afschrijvingskosten zijn in 2025 gedaald met € 67.000 doordat investeringen volledig zijn afgeschreven.
- Vanaf 2025 is 1 fte voor een Kwartiermaker Jeugd opgenomen (€ 95.000, B2025).
Taakveld 0.5 Treasury: de lasten zijn in 2025 € 36.000 gedaald.
- Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.
Taakveld 0.61 OZB woningen: de lasten zijn in 2025 € 66.000 gestegen.
- De kosten van de OWO-afdeling in dit taakveld zijn gestegen door de actualisatie van de personeelslasten (€ 66.000, PPB 2024 en VJR2024).
Baten:
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: de baten zijn in 2025 € 1.150.000 gedaald.
- In 2024 waren baten begroot voor de verbouwing van De Tsjerne in Gorredijk om deze geschikt te maken voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (€ 1.150.000, VJR 2024).
Taakveld 0.4 Overhead: de baten zijn in 2025 € 3.000 gestegen.
- Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.
Taakveld 0.5 Treasury: de baten zijn in 2025 € 286.000 gedaald.
- Door verwachte investeringen daalt de omvang van de schatkist in 2025, hierdoor wordt een lagere renteopbrengst van het schatkistbankieren verwacht (€ 250.000, VJR2024).
Taakvelden 0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen: de baten zijn € 139.000 gestegen.
- De OZB-tarieven worden jaarlijks geïndexeerd € 139.000.
Taakveld 0.7 Uitkeringen gemeentefonds: de baten zijn € 1.468.000 gestegen
- Diverse voor- en nadelen, waaronder de uitkeringsfactor en mutaties in de grondslagen van de maatstaven, geven dit voordeel.
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
- De stortingen (€ 250.000) en onttrekkingen (€ 257.000) van de reserves worden toegelicht in de programma's 1 t/m 8. De reserves hebben betrekking op lasten en baten van deze programma's.
Taakveld 0.11 Totaalresultaat
- Het resultaat van de begroting 2025 is € 1.583.000 positief.
Reserves:
In 2025 zijn geen reserve mutaties geraamd.