Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Coalitieakkoord

Deze bestuursperiode is het coalitieakkoord van Opsterlands Belang, de FNP, de PvdA en de ChristenUnie leidend. Tegelijk passen we beleid en uitvoering aan, als nieuwe omstandigheden daarom vragen.

Samen met de samenleving

Als gemeentelijke overheid staan we dicht bij de samenleving. Dat blijkt op verschillende manieren. We betrekken inwoners, instellingen en bedrijven bij onze plannen. We zijn duidelijk over hun rol. We laten zien welke stappen we zetten en welk resultaat we willen bereiken. Onze communicatie is duidelijk. Daarbij houden we rekening met al onze inwoners. Daarom gebruiken we digitale middelen én is er de mogelijkheid van persoonlijk contact. 

Gemeenteraad

De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de kaders, voor de budgetten en voor de controle op de uitvoering. Daarom betrekken B&W de gemeenteraad aan het begin van de belangrijke processen.

Zelfstandige gemeente - samenwerken

We zijn als Opsterland een zelfstandige gemeente in Zuidoost-Fryslân en dat willen we blijven. Tegelijk hebben we anderen nodig om onze doelen te halen. Vooral omdat de opgaven voor gemeenten groter en ingewikkelder worden. Daarom werken we samen met Ooststellingwerf en Weststellingwerf in OWO-verband. Ook met andere gemeenten, zoals Heerenveen en Smallingerland, werken we samen. Wij zijn lid van de P10, een samenwerkingsverband van meer dan 30 grote plattelandsgemeenten. We brengen onze belangen onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek. Dit doen wij bijvoorbeeld via de VNG en de VFG.

Organisatie

We hebben een professionele organisatie, die aansluit op de koers die de gemeenteraad en B&W bepalen. De organisatie past haar manier van werken aan op de netwerksamenleving. De organisatie is een lerende organisatie. Een professionele organisatie vraagt om goed werkgeverschap en werknemerschap. De organisatie doet haar werk met voldoende kwaliteit en voldoende menskracht.

 

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Coalitieakkoord Opsterland 2022-2026 - Mei-inoar foarút
Romte en ferskaat 2013
Bestuursovereenkomst OWO-samenwerking 2024
OWO-visie (2021)
Standpuntbepaling voortgang OWO-samenwerking 2016

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden
  • Interne advisering en ondersteuning bedrijfsvoering (communicatie, HR, financiën, control, inkoop, ICT)
  • Behandelen juridische procedures (bezwaar, beroep)
  • Verstrekken van documenten (rijbewijs, paspoort en uittreksels)
  • Vastleggen van levensloop bepalende momenten (geboorte, huwelijk, partnerschap, overlijden en verhuizingen)
  • Het te woord staan van burgers, ondernemers en andere partijen die informatie over en van de gemeente zoeken.

Thema Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Dienstverlening en Organisatie

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De formatie neemt in 2025 met 5,75 fte toe naar 258 fte. Deze toename is de formatie die in de perspectiefbrief 2024 is toegekend voor de uitvoering van de gemeentelijke taken voor 2025 e.v. In de perspectiefbrief 2024 is deze formatie-uitbreiding verder toegelicht. 

Waar formatie staat voor de maximale omvang van de organisatie staat de bezetting voor de feitelijke omvang van de organisatie. Voor de begroting 2025 is het gepresenteerde cijfer een prognose. Die is gebaseerd op de bezetting op 1 januari 2024 opgehoogd met de toename van de formatie. Dit is gedaan met de aanname dat het wel de bedoeling is dat formatie ook wordt ingevuld. Naar verwachting zal de bezetting wel lager uit gaan vallen omdat het aantal moeilijk in te vullen vacatures blijft stijgen.

De apparaatskosten stijgen door indexatie van de loonkosten.

De externe inhuur wordt bepaald op basis van de werkelijke inhuur kosten. De externe inhuurkosten worden niet afzonderlijk begroot en daarom is deze indicator nog niet bekend voor 2024 en 2025.

Beleidsindicatoren Eenheid 2020 2021 2022 2023 2024 B2025
Formatie Fte per 1.000 inwoners 7,4 7,6 8,1 8,5 8,5 8,6
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 7,0 7,1 6,9 7,8 7,6 7,8
Apparaatskosten Kosten per inwoner € 688 € 735 € 833 € 983 € 959 € 1.012
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 10,3% 14,4% 19,6% 18,6% x x
Overhead % van totale lasten 11,4% 13,0% 14,2% 15,0% 15,1% 15,5%
Bron: eigen gegevens
De berekening van deze indicatoren is gebaseerd op het document van de VNG ´Definities beleidsindicatoren ‘bestuur en organisatie´.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties voor alle reserves worden verwerkt onder programma 0 bij taakveld 0.10. Echter, niet alle reserves betreffen programma 0. Voor een correcte financiële analyse per programma, zijn in de onderstaande tabel alleen de mutaties opgenomen van de reserves die daadwerkelijk deel uitmaken van programma 0.

Exploitatie
x € 1.000 Real. 2023 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Lasten 23.013 22.064 21.537 21.111 20.928 20.849
Baten 69.749 73.738 73.913 69.402 69.672 70.348
Saldo voor bestemming 46.735 51.675 52.376 48.291 48.744 49.499
Mutaties reserves
Lasten 13.705 223 - - - -
Baten 14.797 247 - - - -
Saldo na bestemming 47.827 51.698 52.376 48.291 48.744 49.499
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 Mut B24<>B25
Lasten
0.1 Bestuur 1.694 1.733 39
0.2 Burgerzaken 1.272 1.376 104
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 2.475 1.096 -1.379
0.4 Overhead 15.496 16.175 679
0.5 Treasury 193 157 -36
0.61 OZB woningen 894 960 66
0.62 OZB niet-woningen - - -
0.64 Belastingen overig - - -
0.7 Uitkeringen gemeentefonds - - -
0.8 Overige baten en lasten 40 40 -
Totaal Lasten 22.064 21.537 -527
Baten
0.1 Bestuur - - -
0.2 Burgerzaken 313 313 -
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.362 212 -1.150
0.4 Overhead 37 40 3
0.5 Treasury 1.426 1.140 -286
0.61 OZB woningen 3.368 3.462 94
0.62 OZB niet-woningen 1.594 1.639 45
0.64 Belastingen overig 64 64 -
0.7 Uitkeringen gemeentefonds 65.574 67.042 1.468
0.8 Overige baten en lasten - - -
Totaal Baten 73.738 73.913 174
Saldo voor bestemming 51.675 52.376 702
0.10 Mutaties reserves Storting 473 250 -223
-/-Stortingen prog 1 tm 8 250 250 -
Totaal stortingen reserves progr 0 223 - -223
0.10 Mutaties reserves Onttrekkingen 2.499 257 -2.242
-/- Onttrekkingen prog 1 tm 8 -2.252 -257 1.995
Totaal onttrekkingen reserves progr 0 247 - -247
Totaal resultaat programma 0 51.698 52.376 678
-/- Resultaat prog 1 tm 8 -50.097 -50.793 -696
0.11 Totaal resultaat 1.602 1.583 -18

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2025 € 702.000 voordeliger dan in 2024.

Algemeen:

De directe personeelskosten moeten verplicht worden toegewezen aan de taakvelden waar het betreffende personeel actief is. Het idee is dat dit duidelijk maakt hoeveel van de kosten binnen het taakveld nodig zijn voor personele inzet. In 2025 is de toewijzing van personeelskosten aan de verschillende taakvelden toegenomen. Dit komt door de gestegen personeelskosten (zie de uitleg bij taakveld 0.4). Deze toewijzing is, over alle programma's heen, budgettair neutraal.

Lasten:

Taakveld 0.1 Bestuur: de lasten zijn in 2025 € 39.000 gestegen.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Taakveld 0.2 Burgerzaken: de lasten zijn in 2025 € 104.000 gestegen.

  • In 2025 zijn de toegerekende directe personeelslasten € 104.000 hoger.

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: de lasten zijn in 2025 € 1.379.000 gedaald.

In 2024 waren eenmalige kosten begroot voor:

  • De verbouwing van De Tsjerne in Gorredijk om deze geschikt te maken voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (€ 1.150.000, VJR 2024). De baten geven een tegengesteld effect.
  • De inventarisatie van de gemeentelijke gebouwen (€ 130.000, raadsbesluit december 2023).
  • De nieuwbouw Langezwaag Noord (€ 94.000, PPB 2023).

Taakveld 0.4 Overhead: de lasten zijn in 2025 € 679.000 gestegen.

  • De actualisatie van de personeelskosten geeft € 400.000 hogere lasten. De personeelskosten zijn begroot op basis van de werkelijke salariskosten voor 2025. In de perspectiefbrief 2024 zijn voor zowel formatie als indexatie middelen opgenomen. 
  • Een budget in 2025 voor de vervanging van bureaustoelen (€ 113.000, PPB 2024). Dit geeft hogere lasten.
  • De doorbelasting van de directe personeelslasten naar taakvelden is per saldo € 113.000 gedaald. Dit geeft hogere lasten op dit taakveld. 
  • De kosten van de OWO-afdelingen in dit taakveld zijn gestegen met € 90.000 door indexatie van de personeelslasten en aanvullende taken  (PPB2024 en VJR2024). 
  • In 2023 en 2024 zijn de wervingskosten tijdelijk verhoogd met € 90.000 (PPB2023). Dit geeft in 2025 lagere lasten. 
  • De afschrijvingskosten zijn in 2025 gedaald met € 67.000 doordat investeringen volledig zijn afgeschreven. 
  • Vanaf 2025 is 1 fte voor een Kwartiermaker Jeugd opgenomen (€ 95.000, B2025).

Taakveld 0.5 Treasury: de lasten zijn in 2025 € 36.000 gedaald.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Taakveld 0.61 OZB woningen: de lasten zijn in 2025 € 66.000 gestegen.

  • De kosten van de OWO-afdeling in dit taakveld zijn gestegen door de actualisatie van de personeelslasten (€ 66.000, PPB 2024 en VJR2024).

Baten:

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: de baten zijn in 2025 € 1.150.000 gedaald.

  • In 2024 waren baten begroot voor de verbouwing van De Tsjerne in Gorredijk om deze geschikt te maken voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (€ 1.150.000, VJR 2024). 

Taakveld 0.4 Overhead: de baten zijn in 2025 € 3.000 gestegen.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Taakveld 0.5 Treasury: de baten zijn in 2025 € 286.000 gedaald.

  • Door verwachte investeringen daalt de omvang van de schatkist in 2025, hierdoor wordt een lagere renteopbrengst van het schatkistbankieren verwacht  (€ 250.000, VJR2024).

Taakvelden 0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen: de baten zijn € 139.000 gestegen.

  • De OZB-tarieven worden jaarlijks geïndexeerd € 139.000.

Taakveld 0.7 Uitkeringen gemeentefonds: de baten zijn € 1.468.000 gestegen

  • Diverse voor- en nadelen, waaronder de uitkeringsfactor en mutaties in de grondslagen van de maatstaven, geven dit voordeel.

Taakveld 0.10 Mutatie reserves 

  • De stortingen (€ 250.000) en onttrekkingen (€ 257.000) van de reserves worden toegelicht in de programma's 1 t/m 8. De reserves hebben betrekking op lasten en baten van deze programma's.

Taakveld 0.11 Totaalresultaat

  • Het resultaat van de begroting 2025 is € 1.583.000 positief.

Reserves:

In 2025 zijn geen reserve mutaties geraamd.