Programma 1 | Veiligheid

Programma 1 | Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 | Veiligheid

Doelstelling

De leefomgeving in Opsterland is veilig en gezond.

Introductie op het programma en relevante trends en ontwikkelingen

Ervaring en feiten

Veiligheid gaat over ervaring (hoe veilig voelen inwoners zich) en feiten (bijvoorbeeld hoeveel inbraken zijn er).

Integraal

Het gaat bij veiligheid over veel verschillende onderdelen. Dat varieert van overlast door personen met verward gedrag tot georganiseerde criminaliteit. In het bevorderen van veiligheid, is er integraal aandacht voor die verschillende onderdelen. We letten op alle schakels in de veiligheidsketen, we werken samen met partners en we houden rekening met andere beleidsterreinen.

Mienskip

We stimuleren en ondersteunen eigen initiatieven van inwoners en organisaties om de veiligheid te vergroten. 

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden
  • Procesregie op complexe casuïstiek openbare orde en veiligheid
  • Regie op aanpak ondermijning
  • Regie op inbraakpreventie
  • Regie op jeugdoverlast
  • Regie op aanpak jaarwisseling 
  • Advisering evenementen op gebied van veiligheid
  • Beheer crisisorganisatie 

Thema Crisisbeheersing en brandweer

Thema Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

   

Opsterland Opsterland Opsterland Opsterland Nederland Nederland Nederland Nederland
Beleidsindicatoren Eenheid 2020 2021 2022 2023 2020 2021 2022 2023
Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 0,5 0,3 0,7 0,3 2,0 1,8 2,3 2,5
Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 0,8 0,5 0,8 0,7 1,8 1,3 1,4 1,3
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 1,8 2,0 1,8 1,5 4,5 4,3 4,6 4,3
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 3,4 4,0 3,5 2,8 6,2 6,0 6,0 5,8
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 3,5 7,7 4,1 2,3 11,3 8,1 8,1 8,7
* voor deze periode zijn (nog) geen cijfers bekend (gemaakt).
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl - Bron geraadpleegd op 17 juli 2024

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van de reserves voor programma 1 meegenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Real. 2023 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Lasten 4.015 2.540 2.713 2.713 2.713 2.713
Baten 4.579 18 18 18 18 18
Saldo voor bestemming 563 -2.522 -2.695 -2.695 -2.695 -2.695
Mutaties reserves
Lasten 1.500 - - - - -
Baten - - - - - -
Saldo na bestemming -937 -2.522 -2.695 -2.695 -2.695 -2.695
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 Mut B24<>B25
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.222 2.388 166
1.2 Openbare orde en veiligheid 319 325 6
Totaal 2.540 2.713 173
Baten
1.2 Openbare orde en veiligheid 18 18 0
Totaal 18 18 0
Saldo voor bestemming -2.522 -2.695 -173
Stortingen reserves 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0
Totaal mutaties reserves 0 0 0
Saldo na bestemming -2.522 -2.695 -173

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2025 € 173.000 nadeliger dan in 2024.

Lasten:

Taakveld 1.1. Crisisbeheersing en brandweer: de lasten zijn in 2025 € 166.000 gestegen.

  • De bijdrage aan Veiligheidsregio Fryslân (VRF) is verhoogd (€ 197.000, PPB 2024). 

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid: de lasten zijn in 2025 € 6.000 gestegen.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Reserves:

In 2025 zijn geen reserve mutaties geraamd.