Programma 3 | Economie

Programma 3 | Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie

Doelstelling

Opsterland heeft een gezonde lokale economie.

Introductie op het programma en relevante trends en ontwikkelingen

Ondernemingsklimaat en welvaart

Opsterland heeft een goed economisch en ondernemingsklimaat. Er is ruimte voor kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en circulariteit. De lokale economie heeft diverse pijlers. Daarbij valt te denken aan: het MKB, de industrie, detailhandel, horeca, de agrarische sector en werkgevers op het gebied van welzijn & zorg en recreatie & toerisme. Al deze werkgevers zorgen voor werkgelegenheid en voor bestedingen in onze gemeente. Daarmee dragen ze bij aan onze brede welvaart en leefbaarheid.

Duurzaamheid en groei
Met ons economisch beleid werken we aan een duurzame en evenwichtige groei van de Opsterlandse economie. Dat is van belang voor het behoud van de bestaande werkgelegenheid. We geven tegelijk ruimte aan nieuwe werkgelegenheid.

Samen ontwikkelen
De lokale economie is steeds in beweging. Daar spelen we tijdig op in. We doen dat samen met de ondernemers in de gemeente. Waar we dat kunnen, bieden we informatie, advies en ondersteuning. In het overleg met de ondernemersverenigingen is de toekomstbestendigheid en duurzaamheid van bedrijventerreinen een vast agendapunt. Ook de transformatie van bedrijventerreinen is iets wat we alleen maar samen met de werkgevers kunnen realiseren.

Regionaal
De drie noordelijke provincies hebben eerder al onder de noemer 'Deltaplan voor het Noorden' input geleverd aan de Rijksoverheid. Samen met een positief adviesrapport over de Lelylijn, is Zuidoost Fryslân daarmee op de noordelijke en landelijke agenda gekomen. De ruimtelijke en economische potentie van de regio langs de A7-as is nadrukkelijk naar voren gebracht. Ook de regionale samenwerking van de Regio Deal Zuidoost Friesland speelt daarin een rol. We haken aan bij deze (boven)regionale ontwikkelingen, waar ze bijdragen aan de door onze gemeente gewenste economische en landschappelijke ontwikkeling.

Thema Ondernemen en werkgelegenheid

Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen

Een belangrijke pijler onder het economisch beleid is de beschikbaarheid van voldoende bedrijventerreinen. De provincie heeft enige tijd geleden geanalyseerd welke behoefte er aan zulke terreinen is en welke mogelijkheden er zijn in de regio Zuidoost Fryslân voor uitbreiding van bedrijventerreinen tot 2030. De provincie geeft beleidsmatig en planologisch ruimte. De hoofdlijnen van het grondbeleid zijn vastgelegd in de nota Grondbeleid.

De ontwikkelingen op dit gebied concentreren zich in onze gemeente in de kernen Gorredijk en (in mindere mate) Wijnjewoude. Daarnaast is er het bedrijventerrein Drachten-Azeven. Dat terrein is onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten. Het valt daarom buiten het kader van de paragraaf Grondbeleid.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

   

Opsterland Opsterland Opsterland Opsterland Nederland Nederland Nederland Nederland
 Beleidsindicatoren Eenheid 2020 2021 2022 2023 2020 2021 2022 2023
Functiemenging % 47,3% 47,9% 47,5% 48,5% 53,2% 53,3% 53,8% 54,2%
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 160,7 167,2 175,2 181,2 158,4 165,1 174,1 181,8
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl - Bron geraadpleegd op 17 juli 2024

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van de reserves voor programma 3 meegenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Real. 2023 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Lasten 909 839 597 783 508 495
Baten 839 495 321 519 14 241
Saldo voor bestemming -70 -344 -276 -264 -494 -254
Mutaties reserves
Lasten 239 220 220 220 220 220
Baten - - - - - -
Saldo na bestemming -309 -564 -496 -484 -714 -474
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 Mut B24<>B25
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 439 195 -244
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 231 235 4
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 121 120 -1
3.4 Economische promotie 48 47 -1
Totaal Lasten 839 597 -242
Baten
3.1 Economische ontwikkeling 201 20 -181
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 73 80 6
3.4 Economische promotie 221 221 0
Totaal Baten 495 321 -174
Saldo voor bestemming -344 -276 68
Stortingen reserves -220 -220 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0
Totaal mutaties reserves -220 -220 0
Saldo na bestemming -564 -496 68

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo op dit programma is in 2025 € 68.000 voordeliger dan in 2024.

Lasten:

Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling: de lasten zijn in 2025 € 244.000 gedaald.

In 2024 waren kosten begroot voor:

  • De regiodeal ZO Friesland € 181.000. De baten geven een tegengesteld effect.
  • Het ontwikkelen van een visie bedrijventerreinen € 50.000. 

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: de lasten zijn in 2025 € 4.000 gestegen.

  • In de paragraaf Grondbeleid wordt dit taakveld toegelicht.

Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen: de lasten zijn in 2025 € 1.000 gedaald.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Taakveld 3.4 Economische promotie: de lasten zijn in 2025 € 1.000 gedaald.

  • Het taakveld bevat geen mutaties groter dan € 50.000.

Baten:

Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling: de baten zijn in 2025 € 181.000 gedaald.

  • In 2024 waren baten begroot voor de regiodeal ZO Friesland € 181.000. 

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: de baten zijn in 2025 € 6.000 gestegen.

  • In de paragraaf Grondbeleid wordt dit taakveld toegelicht.

Reserves:

In de reserve Recreatie en Toerisme wordt de opbrengst van de toeristenbelasting gestort (€ 220.000).