Programma 2 | Verkeer en vervoer

Programma 2 | Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer

Goed bereikbaar

Opsterland is goed bereikbaar. Daarbij zijn de ligging aan de A7 en de aanwezigheid van meerdere provinciale wegen van belang. Opsterland is daardoor een prima gemeente om te wonen en te werken. De goede verbindingen zijn ook van waarde voor wie in Opsterland woont en bijvoorbeeld in de grotere plaatsen in de buurt werkt. Daarom is een goed gemeentelijk wegenstelsel van groot belang.

Beeldkwaliteitsplan

Het in stand houden van het wegennet (en waterwegen) vraagt daarbij nadrukkelijk aandacht. We onderhouden onze wegen, bruggen, duikers, kades en dergelijke op de manier die vastligt in het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin is sprake van een verantwoorde balans in de kwaliteitsniveaus van deze belangrijke kapitaalgoederen. Veiligheid en bereikbaarheid staan hierin centraal.

Fiets- en voetpaden

Het netwerk van fiets- en voetpaden heeft een belangrijke fijnmazige functie. Niet alleen voor wonen en werken. Maar zeker ook voor recreatie & toerisme in onze gemeente. We onderhouden de fiets- en voetpaden goed, zodat ze uitnodigen tot gebruik.

Openbaar vervoer

Voor de leefbaarheid en vitaliteit van het platteland is het openbaar vervoer een belangrijke voorziening voor onze inwoners. De vergrijzing van de bevolking zal de vraag naar (passend) openbaar vervoer vergroten. We zoeken - waar we als gemeente een rol hebben - naar maatwerk. Daarmee houden we het aanbod bereikbaar en betaalbaar en laten het aansluiten op de vraag.

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten

Watertakenproramma 2021-2025
Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010 Bereikbaar zijn en blijven (GVVP)
Evaluatie Gemeentelijk verkeer en vervoerplan 2010
Meerjaren uitvoerend beleidsplan gladheidbestrijding (2011)
Beeldkwaliteitsplan openbare ruimte 2021-2025
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland 2014
Fietsagenda Zuidoost-Fryslân 2019

Reguliere werkzaamheden

Terug naar navigatie - Reguliere werkzaamheden
  • In stand houden bovengrondse infrastructuur (wegen, fiets- en voetpaden, parkeerterreinen)
  • Onderhoud wegen combineren met verbeteren verkeersveiligheid
  • Monitoren verkeer (intensiteit, snelheid en categorie) op gemeentelijke wegennet
  • Diverse activiteiten verkeerseducatie

Thema Verkeer, vervoer en wegen

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Mutaties in de reserves worden verwerkt in programma 0 maar niet alle reserves hebben betrekking op programma 0. Om een juiste financiële analyse per programma te kunnen maken zijn in onderstaande tabel de mutaties van de reserves voor programma 2 opgenomen.

Exploitatie
x € 1.000 Real. 2023 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Lasten 3.088 6.623 6.419 6.201 6.119 5.723
Baten 335 258 258 258 258 258
Saldo voor bestemming -2.753 -6.364 -6.160 -5.942 -5.860 -5.464
Mutaties reserves
Lasten 920 - - - - -
Baten 71 920 - - - -
Saldo na bestemming -3.602 -5.444 -6.160 -5.942 -5.860 -5.464
Specificatie per taakveld
x € 1.000 Begr. 2024 (incl wijz.) Begr. 2025 Mut B24<>B25
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 6.615 6.411 -204
2.5 Openbaar vervoer 8 8 0
Totaal Lasten 6.623 6.419 -204
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 258 258 0
Totaal Baten 258 258 0
Saldo voor bestemming -6.364 -6.160 204
Stortingen reserves 0 0 0
Onttrekkingen reserves 920 0 -920
Totaal mutaties reserves 920 0 -920
Saldo na bestemming -5.444 -6.160 -716

Toelichting op de financiën

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiën

Het saldo van dit programma is in 2025 € 716.000 nadeliger dan in 2024.

Lasten:

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: de lasten zijn in 2025 € 204.000 gedaald.

  • Door het inhalen van de achterstand op het onderhoud van de wegen door het natte voorjaar van 2023 is in 2024 eenmalig het budget verhoogd met € 920.000.
  • In 2025 geven de eenmalige afschrijvingskosten op de Binnenwei € 300.000, Van Harinxmaweg € 125.000 en de bermverharding Slusleane € 100.000 (totaal € 525.000, PPB 2024) hogere lasten.
  • Eenmalige afschrijvingskosten in 2025 voor het ombouwen van armaturen naar Ledverlichting (€ 260.000, PPB 2024) geven hogere lasten.
  • De overige afschrijvingskosten in 2025 zijn gedaald met € 59.000 doordat investeringen volledig zijn afgeschreven.

Reserves:

In 2025 zijn geen reserve mutaties geraamd.