-
Blz. 1
Verantwoording 2021
-
Blz. 2
Jaarstukken 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Toelichting gerealiseerd beleid
-
Blz. 7
Toelichting resultaat
-
Blz. 8
De controleverklaring
-
Blz. 9
Financieel resultaat
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 12
Kaderstellende documenten
-
Blz. 13
Beleidsindicatoren
-
Blz. 14
Thema Bestuur
-
Blz. 15
Thema Bestuur
-
Blz. 16
Doelstellingen
-
Blz. 17
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
-
Blz. 18
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
-
Blz. 19
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
-
Blz. 20
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
-
Blz. 21
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 22
Wij organiseren verkiezingen
-
Blz. 23
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 24
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
-
Blz. 25
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 26
De raad houdt sturing op de verbonden partijen
-
Blz. 27
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 28
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 29
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 30
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 31
Doelstellingen
-
Blz. 32
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 33
Invoeren van Anders werken daar waar het past
-
Blz. 34
Visie strategisch vastgoed
-
Blz. 35
Wij versterken het opdrachtgeverschap
-
Blz. 36
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 37
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
-
Blz. 38
Waardering van de dienstverlening
-
Blz. 39
Toelichting beleidsindicatoren
-
Blz. 40
Verbonden partijen
-
Blz. 41
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 42
Onvoorzien
-
Blz. 43
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 44
Toelichting op de financiën
-
Blz. 45
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 46
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 47
Kaderstellende documenten
-
Blz. 48
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 49
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 50
Doelstellingen
-
Blz. 51
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
-
Blz. 52
We willen het aantal woninginbraken laten dalen of minimaal gelijk houden
-
Blz. 53
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
-
Blz. 54
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 55
Wij voorkomen en verminderen overlast
-
Blz. 56
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Verbonden partijen
-
Blz. 59
Wat heeft het gekost?->Resultaat programma
-
Blz. 60
Toelichting op de financiën
-
Blz. 61
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 62
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 63
Kaderstellende documenten
-
Blz. 64
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 65
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 66
Doelstellingen
-
Blz. 67
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
-
Blz. 68
Wij onderzoeken de mogelijkheid van een fietssnelweg tussen Drachten en Heerenveen
-
Blz. 69
Wij realiseren een fietssnelweg tussen Ureterp en Drachten
-
Blz. 70
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 71
Wij richten de Sinneblom in Gorredijk kind- en fietsvriendelijk in
-
Blz. 72
Verbonden partijen
-
Blz. 73
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 74
Toelichting op de financiën
-
Blz. 75
Programma 3 | Economie
-
Blz. 76
Programma 3 | Economie
-
Blz. 77
Kaderstellende documenten
-
Blz. 78
Thema Werken
-
Blz. 79
Thema Werken
-
Blz. 80
Doelstellingen
-
Blz. 81
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 82
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
-
Blz. 83
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
-
Blz. 84
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 85
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 86
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 87
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 88
Verbonden partijen
-
Blz. 89
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 90
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 91
Beleidsindicatoren
-
Blz. 92
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 93
Toelichting op de financiën
-
Blz. 94
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 95
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 96
Kaderstellende documenten
-
Blz. 97
Thema Onderwijs
-
Blz. 98
Thema Onderwijs
-
Blz. 99
Doelstellingen
-
Blz. 100
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
-
Blz. 101
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
-
Blz. 102
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
-
Blz. 103
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
-
Blz. 104
Wij organiseren het vervoer van leerlingen in het basisonderwijs naar gymzalen
-
Blz. 105
Wij dringen laaggeletterdheid terug
-
Blz. 106
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 107
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 108
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
-
Blz. 109
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
-
Blz. 110
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 111
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 112
Multifunctionele accommodatie de Tynje
-
Blz. 113
Verkenning huisvestingsscenario’s Ureterp
-
Blz. 114
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
-
Blz. 115
Beleidsindicatoren
-
Blz. 116
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 117
Toelichting op de financiën
-
Blz. 118
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 119
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 120
Kaderstellende documenten
-
Blz. 121
Thema Cultuur
-
Blz. 122
Thema Cultuur
-
Blz. 123
Doelstellingen
-
Blz. 124
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 125
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
-
Blz. 126
Samen met de museum-besturen willen we onderzoeken op welke wijze we de musea toekomstbestendig kunnen maken.
-
Blz. 127
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 128
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
-
Blz. 129
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
-
Blz. 130
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 131
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 132
Doelstellingen
-
Blz. 133
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
-
Blz. 134
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 135
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 136
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
-
Blz. 137
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
-
Blz. 138
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
-
Blz. 139
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
-
Blz. 140
Verbonden partijen
-
Blz. 141
Thema Openbaar groen
-
Blz. 142
Thema Openbaar groen
-
Blz. 143
Doelstellingen
-
Blz. 144
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 145
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 146
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 147
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 148
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
-
Blz. 149
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 150
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 151
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 152
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 153
Verbonden partijen
-
Blz. 154
Thema Sport
-
Blz. 155
Thema Sport
-
Blz. 156
Doelstellingen
-
Blz. 157
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
-
Blz. 158
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
-
Blz. 159
Wij verduurzamen sportaccommodaties in samenwerking met Sport Fryslân en Provincie Fryslân
-
Blz. 160
Beleidsindicatoren
-
Blz. 161
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 162
Toelichting op de financiën
-
Blz. 163
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 164
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 165
Kaderstellende documenten
-
Blz. 166
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 167
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 168
Doelstellingen
-
Blz. 169
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
-
Blz. 170
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
-
Blz. 171
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
-
Blz. 172
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
-
Blz. 173
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
-
Blz. 174
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
-
Blz. 175
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
-
Blz. 176
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
-
Blz. 177
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
-
Blz. 178
We meten onze prestaties op het gebied van werk en inkomen
-
Blz. 179
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
-
Blz. 180
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
-
Blz. 181
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
-
Blz. 182
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
-
Blz. 183
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
-
Blz. 184
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
-
Blz. 185
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
-
Blz. 186
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
-
Blz. 187
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
-
Blz. 188
De methodiek Mobility Mentoring wordt onderdeel van ons ondersteuningspakket
-
Blz. 189
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
-
Blz. 190
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
-
Blz. 191
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
-
Blz. 192
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Frieso
-
Blz. 193
Verbonden partijen
-
Blz. 194
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 195
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 196
Doelstellingen
-
Blz. 197
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
-
Blz. 198
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
-
Blz. 199
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
-
Blz. 200
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
-
Blz. 201
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
-
Blz. 202
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
-
Blz. 203
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
-
Blz. 204
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
-
Blz. 205
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
-
Blz. 206
We zetten met diverse partijen in op het signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid, zodat meer zicht ontstaat op oorzaken en effectieve preventieve maatregelen ontwikkeld kunnen worden
-
Blz. 207
Wij willen de '0-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
-
Blz. 208
We zetten in op vrijwilligersbemiddeling en ondersteuning van vrijwilligers, met een focus op het ondersteunen van besturen
-
Blz. 209
Verbonden partijen
-
Blz. 210
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 211
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 214
We ontwikkelen een integrale aanpak voor het tegengaan van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten
-
Blz. 215
We voeren diverse maatregelen uit die de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming verbeteren
-
Blz. 216
We willen dat de bekendheid van het loket voor jeugdhulp is gestegen ten opzichte van 2018
-
Blz. 217
We zetten voorlichting op voor jongeren in het voortgezet onderwijs over risicogedrag rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting alcohol en drugs
-
Blz. 218
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
-
Blz. 219
De inzet van de praktijkondersteuners voor huisartsen (jeugd Poh-ers) wordt doorontwikkeld
-
Blz. 220
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop en contractmanagement
-
Blz. 221
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen aanpassen
-
Blz. 222
We maken gerichter resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo en WLZ zorg is
-
Blz. 223
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
-
Blz. 224
Verbonden partijen
-
Blz. 225
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 226
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 227
Doelstellingen
-
Blz. 228
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 229
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen en multifunctionele accommodaties.
-
Blz. 230
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
-
Blz. 231
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
-
Blz. 232
We zetten een dorpsregisseur in
-
Blz. 233
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
-
Blz. 234
Beleidsindicatoren
-
Blz. 235
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 236
Toelichting op de financiën
-
Blz. 237
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 238
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 239
Kaderstellende documenten
-
Blz. 240
Thema Milieu
-
Blz. 241
Thema Milieu
-
Blz. 242
Doelstellingen
-
Blz. 243
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
-
Blz. 244
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
-
Blz. 245
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 246
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 247
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 248
Wij wijzen zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 249
Verbonden partijen
-
Blz. 250
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 251
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 252
Doelstellingen
-
Blz. 253
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
-
Blz. 254
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug
-
Blz. 255
Wij dringen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar terug, door uitvoering van maatregelen uit het Preventie- en handhavingsplan Drank en Horecawet 2019-2022
-
Blz. 256
Wij ontwikkelen een actieplan om schoolpleinen, sportverenigingen, speeltuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen rookvrij te maken en voeren deze uit
-
Blz. 257
Wij voeren preventieve programma's uit die de algemene gezondheid van inwoners bevorderen, zoals Jongeren op gewicht en het tegengaan van middelengebruik
-
Blz. 258
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
-
Blz. 259
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
-
Blz. 260
Wij zetten ons in in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door aansluiting bij het programma Uniek Sporten
-
Blz. 261
Verbonden partijen
-
Blz. 262
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 263
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 264
Doelstellingen
-
Blz. 265
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 266
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
-
Blz. 267
Wij streven naar 100% duurzame inkoop
-
Blz. 268
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 269
Eind 2021 is er een warmtetransitievisie voor onze gemeente
-
Blz. 270
Samen met de dorpen inventariseren we de beste alternatieven voor aardgas als warmtebron en stellen de warmtetransitievisie op
-
Blz. 271
We werken op basis van een startnotitie een plan van aanpak uit
-
Blz. 272
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 273
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
-
Blz. 274
We richten een eigen energiebedrijf op
-
Blz. 275
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 276
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 277
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
-
Blz. 278
We organiseren een aanjaagcampagne voor ondernemers
-
Blz. 279
We voeren een communicatiecampagne uit
-
Blz. 280
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
-
Blz. 281
Wij bouwen het energieloket verder uit
-
Blz. 282
Wij onderzoeken een ' revolving fund' voor de mienskips-gebouwen
-
Blz. 283
Beleidsindicatoren
-
Blz. 284
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 285
Toelichting op de financiën
-
Blz. 286
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 287
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 288
Kaderstellende documenten
-
Blz. 289
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 290
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 291
Doelstellingen
-
Blz. 292
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 293
Borgen erfgoed 2020-2022
-
Blz. 294
Invoering omgevingswet
-
Blz. 295
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
-
Blz. 296
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 297
Wij stellen een omgevingsvisie op
-
Blz. 298
Thema Wonen
-
Blz. 299
Thema Wonen
-
Blz. 300
Doelstellingen
-
Blz. 301
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
-
Blz. 302
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
-
Blz. 303
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
-
Blz. 304
Verbonden partijen
-
Blz. 305
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 306
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 307
Doelstellingen
-
Blz. 308
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 309
Beleidsindicatoren
-
Blz. 310
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
-
Blz. 311
Toelichting op de financiën
-
Blz. 312
Paragrafen
-
Blz. 313
Lokale heffingen
-
Blz. 314
Lokale heffingen
-
Blz. 315
Kostendekkendheid
-
Blz. 316
Afval en Riolering
-
Blz. 317
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 318
Lokale lastendruk
-
Blz. 319
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Risicobeheersing
-
Blz. 322
Weerstandsvermogen
-
Blz. 323
Kengetallen
-
Blz. 324
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 325
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 326
Wegen en verhardingen
-
Blz. 327
Riolering
-
Blz. 328
Vaarwegen en civiele kunstwerken (water)
-
Blz. 329
Groen
-
Blz. 330
Gebouwen
-
Blz. 331
Openbare verlichting
-
Blz. 332
Financiering
-
Blz. 333
Financiering
-
Blz. 334
Renterisicobeheer
-
Blz. 335
Bedrijfsvoering
-
Blz. 336
Bedrijfsvoering
-
Blz. 337
Kaderstellende documenten
-
Blz. 338
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 339
Professionalisering van de organisatie
-
Blz. 340
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 341
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 342
Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 343
Audits informatiebeveiliging
-
Blz. 344
Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
-
Blz. 345
Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
-
Blz. 346
Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 347
Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 348
Verbonden partijen
-
Blz. 349
Verbonden partijen
-
Blz. 350
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 351
Grondbeleid
-
Blz. 352
Grondbeleid
-
Blz. 353
Economische situatie en meerjarenperspectief
-
Blz. 354
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
-
Blz. 355
Resultaten per programma
-
Blz. 356
Prognose meerjarig resultaat
-
Blz. 357
Belangrijke ontwikkelingen/wijzigingen in de prognose van het resultaat
-
Blz. 358
Risico's in de grondexploitatie
-
Blz. 359
Specificatie meerjarig resultaat
-
Blz. 360
Projecten
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
MFA de Tynje
-
Blz. 363
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 364
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 365
OWO samenwerking
-
Blz. 366
Inleiding
-
Blz. 367
Algemeen
-
Blz. 368
Topprioriteiten
-
Blz. 369
Corona
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Gevoerd beleid
-
Blz. 372
Financiën Corona
-
Blz. 373
Egalisatiereserve
-
Blz. 374
Jaarrekening
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap