Dit programma gaat over vrijetijdsbesteding, zowel door inwoners als recreanten. Er is een goede culturele infrastructuur met verschillende musea en bibliotheken en evenementen. Voor de leefbaarheid van de dorpen is het bestaan van verenigingen essentieel. Sportbeoefening en vrijetijdsbesteding in verenigingsverband zijn daarom wezenlijke onderdelen van gemeentelijk beleid. Het accent ligt op gezondheid, sociale cohesie en participatie.
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
Kaderstellende documenten
Terug naar navigatie - Kaderstellende documentenPuur Cultuur – Kadernota cultuurbeleid 2012-2022
Notitie Beleidskeuzes Cultuurnota 2012-2022
Aktualisaasje Frysk Taalbelied – Frysk en Fierder 2014-2018
Subsidieregeling Cultuurpromotie Opsterland 2016
Kadernota sport en bewegen in Zuidoost Friesland 2017-2021
Nota Kansen Benutten 2016-2020
Ontwikkelagenda Leefbaarheid en inclusieve samenleving
Thema Cultuur
Thema Cultuur
Terug naar navigatie - Thema CultuurCultuur draagt bij aan de verbetering van de leefbaarheid van Opsterland, en aan de persoonlijke ontwikkeling van onze inwoners. Dit is uitgevoerd door de verlening van subsidies in het kader van de regelingen Cultuur Promotie en Cultuur Educatie.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
Zo gaan we dat doen
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
Zo gaan we dat doen
Thema Toerisme en recreatie
Thema Toerisme en recreatie
Terug naar navigatie - Thema Toerisme en recreatieOpsterland is een aantrekkelijke groene gemeente waar het goed toeven is. Toerisme en Recreatie vormen een belangrijke economische factor voor Opsterland. We willen het economisch recreatief potentieel van ons landschap optimaal en duurzaam benutten door toeristen te verleiden tot een meerdaags verblijf in Opsterland. Daartoe moeten we ruimte bieden voor de ontwikkeling van de toeristische sector. In de voorwaardenscheppende sfeer dragen we actief bij aan het optimaliseren van de toeristische mogelijkheden binnen Opsterland.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
Zo gaan we dat doen
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe gemeenschappelijke regeling Recreatieschap De Marrekrite voert taken uit op het gebied van waterrecreatie en landrecreatie.
Thema Openbaar groen
Thema Openbaar groen
Terug naar navigatie - Thema Openbaar groenIn de ruimtelijke omgeving zijn gezichtsbepalende kenmerken en de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat en worden deze behouden voor toekomstige generaties. De openbare ruimte is netjes en uitnodigend. Er wordt ingezet op de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
Zo gaan we dat doen
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
Zo gaan we dat doen
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
Zo gaan we dat doen
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenEen deel van het onderhoud van het openbaar groen wordt uitgevoerd door medewerkers van de verbonden partij NV Caparis.
Thema Sport
Thema Sport
Terug naar navigatie - Thema SportWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
Zo gaan we dat doen
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenOpsterland | Nederland | |||||
Beleidsindicatoren | Eenheid | 2016 | 2020 | 2016 | 2020 | |
Niet sporters | % Niet sporters | 50,9% | 53,3% | 48,7% | 49,3% | |
* voor deze periode zijn (nog) geen cijfers bekend (gemaakt). | ||||||
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl - Deze tabel wordt elke vier jaar geactualiseerd. | ||||||
Wat heeft het gekost? ->Resultaat programma
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost? ->Resultaat programmax € 1.000 | ||||||||
Exploitatie | Realisatie 2020 | Begroting 2021 (primair) | Begroting 2021 (incl wijzigingen) | Realisatie 2021 | Mutatie begroting/ realisatie 2021 | |||
Lasten | 6.321 | 5.707 | 6.110 | 6.269 | 159 | |||
Baten | 436 | 197 | 544 | 749 | 205 | |||
Saldo voor bestemming | -5.885 | -5.510 | -5.566 | -5.521 | 46 | |||
Mutaties reserves | ||||||||
Lasten | - | - | - | - | - | |||
Baten | 55 | 125 | 146 | 154 | 8 | |||
Saldo na bestemming | -5.830 | -5.385 | -5.420 | -5.367 | 54 | |||
Specificatie per taakveld | ||||||||
x € 1.000 | ||||||||
Specificatie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Mutatie begroting/ realisatie 2021 | |||||
Saldo per taakveld | ||||||||
5.1 Sportbeleid en activering | -100 | -141 | -41 | |||||
5.2 Sportaccommodaties | -1.034 | -1.080 | -45 | |||||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -345 | -381 | -36 | |||||
5.4 Musea | -68 | -66 | 2 | |||||
5.5 Cultureel erfgoed | -4 | 1 | 5 | |||||
5.6 Media | -599 | -599 | -0 | |||||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -3.416 | -3.255 | 161 | |||||
Saldo voor bestemming | -5.566 | -5.521 | 46 | |||||
Stortingen reserves | - | - | - | |||||
Totaal stortingen reserves | - | - | - | |||||
Onttrekkingen reserves | ||||||||
Recreatie en toerisme | 125 | 133 | 8 | |||||
Onttrekking AR Essentaksterfte | 21 | 21 | - | |||||
Totaal onttrekkingen reserves | 146 | 154 | 8 | |||||
Saldo na bestemming | -5.420 | -5.367 | 54 |
Toelichting op de financiën
Terug naar navigatie - Toelichting op de financiënHet saldo op dit programma is € 54.000 voordeliger.
Dit saldo kan als volgt worden gespecificeerd:
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering geeft in 2021 een nadeel van € 41.000 ten opzichte van de raming.
In 2021 is een bezuiniging verwerkt van € 100.000. Deze bezuiniging wordt gerealiseerd door het onderwijs jaarlijks € 100.000 meer te laten betalen voor de inzet van buurtsportcoaches.
De afspraken voor het meebetalen lopen echter pas vanaf schooljaar 2021/2022. Daarom wordt in 2021 niet de volledige bezuiniging gerealiseerd.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties geeft in 2021 een nadeel van € 45.000 ten opzichte van de raming.
Het nadeel bestaat voor € 39.000 uit Coronakosten. De rest van het nadeel €6.000 bestaat uit overige kosten.
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie geeft in 2021 een nadeel van € 36.000 ten opzichte van de raming.
Het nadeel bestaat voor €38.000 uit Coronasteunverzoeken. De overige posten geven een voordeel van €2.000.
Taakveld 5.4 Musea geeft in 2021 een voordeel van €2.000 ten opzichte van de raming.
Het voordeel bestaat uit overige posten van totaal €2.000
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed geeft in 2021 een voordeel van € 5.000 ten opzichte van de raming.
Het voordeel bestaat uit overige posten van totaal €5.000
Taakveld 5.6 Media (Bibliotheken) is in 2021 budgetneutraal ten opzichte van de raming.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie geeft in 2021 een voordeel van € 161.000 ten opzichte van de raming.
In 2021 zijn kosten voor de kap en herplant van zieke essen geraamd op € 91.000, bestaande uit een incidenteel budget uit de begroting 2019 € 70.000 en een resultaatsbestemming van € 21.000. De essenkap, als gevolg van de essentaksterfte, is getemporiseerd. Elk jaar wordt bepaald welke essen, volgens het essenkapprotocol, gekapt worden en waar een jaar later herplant nodig is. Het ziektebeeld van de essentaksterfte varieert per jaar. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de essenkap is afgerond. Theoretisch kan dit door het essenkapprotocol nog wel enkele jaren doorlopen. Per saldo geven de lagere kosten in 2021 een voordeel van € 77.000.
Het hekkelen van watergangen geeft een voordeel van € 79.000. Het hekkelen is voor een groter deel dan voorgaande jaren uitgevoerd door eigen personeel met eigen materieel. Dit geef lagere kosten in dit taakveld.
De kosten voor recreatie en toerisme binnen dit taakveld zijn € 8.000 hoger dan geraamd. Dit is verwerkt in de reserve Recreatie en Toerisme
De Coronakosten van dit taakveld geven een nadeel van €14.000.
De overige posten geven een voordeel van €27.000.
De mutatie in de reserves wordt toegelicht in taakveld 5.7.