Omschrijving (toelichting)

In een onderzoek (2018) naar de MKB-vriendelijkste gemeente scoorde de dienstverlening van de gemeente minder gunstig. Daarom is in 2020 een project gestart om onze dienstverlening te verbeteren. De uitkomsten van het volgende onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente gebruiken we om de resultaten en effecten van het project te monitoren.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In een raadsbrief van 26 oktober 2021 is de raad geïnformeerd over bedrijfsbezoeken, hoe we toewerken naar een integraal “ondernemersloket” en de positieve uitkomsten van het onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente.

Ten opzichte van de vorige editie van het onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente kan in zijn algemeenheid gesteld worden dat er voor Opsterland een duidelijke stijgende lijn is te zien. Waar we in 2018 nog een onvoldoende scoorden is er gemiddeld genomen nu een voldoende gehaald.

Een belangrijk gegeven bij de verbetering van onze dienstverlening is dat economie meer is dan enkel EZ; het raakt de manieren waarop ondernemers ondernemen en waarop mensen hun salaris, inkomen en werk hebben, houden, kwijtraken en verdienen. Vanuit dat perspectief zijn we aan de slag met het volgende:

  • Het verder toewerken naar een integraal “ondernemersloket”; d.w.z. verbeterde interne samenwerking en afstemming tussen medewerkers die contact hebben met ondernemers.
  • Regelmatige communicatie naar ondernemers, bijvoorbeeld via periodieke nieuwsbrieven of voorlichtingscampagnes. Zo is de website van de gemeente geactualiseerd en verbeterd.  
  • Daarnaast adviseert EZ de ondernemers en ondernemersorganisaties.