-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Jaarstukken 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Toelichting gerealiseerd beleid
-
Blz. 7
Toelichting resultaat
-
Blz. 8
De controleverklaring
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Kaderstellende documenten
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Thema Bestuur
-
Blz. 14
Doelstellingen
-
Blz. 15
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
-
Blz. 16
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
-
Blz. 17
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
-
Blz. 18
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
-
Blz. 19
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 20
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 21
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
-
Blz. 22
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 23
De raad houdt sturing op verbonden partijen
-
Blz. 24
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 25
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 26
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 27
Thema Dienstberlening en Organisatie
-
Blz. 28
Doelstellingen
-
Blz. 29
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 30
Invoeren van Anders werken daar waar het past
-
Blz. 31
Wij versterken het opdrachtgeverschap
-
Blz. 32
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 33
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
-
Blz. 34
Beleidsindicatoren
-
Blz. 35
Verbonden partijen
-
Blz. 36
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 37
Onvoorzien
-
Blz. 38
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 39
Resultaat programma
-
Blz. 40
Toelichting op de financiën
-
Blz. 41
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 42
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 43
Kaderstellende documenten
-
Blz. 44
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 45
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
-
Blz. 48
Wij betrekken inwoners, waar mogelijk bij de aanpak van lokale veiligheidsvraagstukken
-
Blz. 49
Bezoekers van evenementen en activiteiten kunnen veilig deelnemen
-
Blz. 50
Wij voeren het evenementenbeleid uit
-
Blz. 51
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
-
Blz. 52
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 53
Wij voorkomen en verminderen overlast
-
Blz. 54
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
-
Blz. 55
Wij voorkomen het ontstaan van problematische jeugdgroepen
-
Blz. 56
In het geval van een problematische jeugdgroep stellen we een integrale aanpak op
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Verbonden partijen
-
Blz. 59
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 60
Resultaat programma
-
Blz. 61
Toelichting op de financiën
-
Blz. 62
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 63
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 64
Kaderstellende documenten
-
Blz. 65
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 66
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn.
-
Blz. 69
Wij realiseren een fietssnelweg tussen Ureterp en Drachten
-
Blz. 70
Wij werken de Fietsagenda Zuidoost-Fryslân uit
-
Blz. 71
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 72
Wij richten de Sinneblom in Gorredijk kind- en fietsvriendelijk in
-
Blz. 73
Verbonden partijen
-
Blz. 74
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 75
Resultaat programma
-
Blz. 76
Toelichting op de financiën
-
Blz. 77
Programma 3 | Economie
-
Blz. 78
Programma 3 | Economie
-
Blz. 79
Kaderstellende documenten
-
Blz. 80
Thema Werken
-
Blz. 81
Thema Werken
-
Blz. 82
Doelstellingen
-
Blz. 83
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 84
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
-
Blz. 85
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
-
Blz. 86
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 87
Wij stimuleren de samenwerkingsmogelijkheden tussen onderwijs en bedrijfsleven en dragen bij aan de opleiding van meer vakmensen
-
Blz. 88
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 89
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 90
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 91
Verbonden partijen
-
Blz. 92
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 93
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 94
Beleidsindicatoren
-
Blz. 95
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 96
Resultaat programma
-
Blz. 97
Toelichting op de financiën
-
Blz. 98
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 99
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 100
Kaderstellende documenten
-
Blz. 101
Thema Onderwijs
-
Blz. 102
Thema Onderwijs
-
Blz. 103
Doelstellingen
-
Blz. 104
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
-
Blz. 105
Wij gaan verder met de implementatie van extra uren VVE
-
Blz. 106
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
-
Blz. 107
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
-
Blz. 108
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
-
Blz. 109
Wij organiseren het vervoer van leerlingen in het basisonderwijs naar gymzalen
-
Blz. 110
Wij dringen laaggeletterdheid terug
-
Blz. 111
We stimuleren intern en extern betrokkenen om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en zo nodig te zorgen voor doorverwijzing
-
Blz. 112
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 113
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 114
We zetten de samenwerking met RMC Regio Friese Wouden voort, om kinderen die dreigen uit te vallen vroegtijdig te signaleren en zo nodig te ondersteunen vanuit het gebiedsteam
-
Blz. 115
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
-
Blz. 116
Wij herijken het speeltuinbeleid en voeren dit uit
-
Blz. 117
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
-
Blz. 118
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 119
Wij stimuleren de samenwerking tussen scholen voor primair onderwijs
-
Blz. 120
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
-
Blz. 121
Beleidsindicatoren
-
Blz. 122
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 123
Resultaat programma
-
Blz. 124
Toelichting op de financiën
-
Blz. 125
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 126
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 127
Kaderstellende documenten
-
Blz. 128
Thema Cultuur
-
Blz. 129
Thema Cultuur
-
Blz. 130
Doelstellingen
-
Blz. 131
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 132
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
-
Blz. 133
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 134
Wij stimuleren de culturele ontwikkeling van kinderen
-
Blz. 135
Wij bieden cultuureducatie aan
-
Blz. 136
Wij faciliteren het onderwijs en het culturele veld met de inzet van een cultuurcoach
-
Blz. 137
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
-
Blz. 138
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
-
Blz. 139
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 140
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 141
Doelstellingen
-
Blz. 142
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
-
Blz. 143
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 144
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 145
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
-
Blz. 146
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
-
Blz. 147
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
-
Blz. 148
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
-
Blz. 149
Verbonden partijen
-
Blz. 150
Thema Openbaar groen
-
Blz. 151
Thema Openbaar groen
-
Blz. 152
Doelstellingen
-
Blz. 153
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 154
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 155
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 156
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 157
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
-
Blz. 158
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 159
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 160
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 161
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 162
Verbonden partijen
-
Blz. 163
Thema Sport
-
Blz. 164
Thema Sport
-
Blz. 165
Doelstellingen
-
Blz. 166
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
-
Blz. 167
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
-
Blz. 168
Wij verduurzamen sportaccommodaties in samenwerking met Sport Fryslân en Provincie Fryslân
-
Blz. 169
Beleidsindicatoren
-
Blz. 170
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 171
Resultaat programma
-
Blz. 172
Toelichting op de financiën
-
Blz. 173
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 174
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 175
Kaderstellende documenten
-
Blz. 176
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 177
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 178
Doelstellingen
-
Blz. 179
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
-
Blz. 180
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
-
Blz. 181
We voeren preventieve maatregelen uit gekoppeld aan de zogenaamde life events
-
Blz. 182
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
-
Blz. 183
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
-
Blz. 184
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
-
Blz. 185
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
-
Blz. 186
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
-
Blz. 187
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
-
Blz. 188
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
-
Blz. 189
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
-
Blz. 190
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
-
Blz. 191
Wij maken een plan van aanpak om parttime werk en de inzet van loonkostensubsidies voor mensen met een functiebeperking te stimuleren
-
Blz. 192
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
-
Blz. 193
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
-
Blz. 194
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
-
Blz. 195
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
-
Blz. 196
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
-
Blz. 197
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
-
Blz. 198
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
-
Blz. 199
We starten een pilot met de methodiek Mobility Mentoring
-
Blz. 200
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
-
Blz. 201
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
-
Blz. 202
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
-
Blz. 203
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Friso
-
Blz. 204
Verbonden partijen
-
Blz. 205
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 206
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 207
Doelstellingen
-
Blz. 208
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
-
Blz. 209
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
-
Blz. 210
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
-
Blz. 211
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
-
Blz. 212
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
-
Blz. 213
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
-
Blz. 214
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
-
Blz. 215
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
-
Blz. 216
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
-
Blz. 217
We zetten met diverse partijen in op het signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid, zodat meer zicht ontstaat op oorzaken en effectieve preventieve maatregelen ontwikkeld kunnen worden
-
Blz. 218
Wij willen de '0-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
-
Blz. 219
We zetten in op vrijwilligersbemiddeling en ondersteuning van vrijwilligers, met een focus op het ondersteunen van besturen
-
Blz. 220
Verbonden partijen
-
Blz. 221
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 222
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 223
Doelstellingen
-
Blz. 224
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 225
We ontwikkelen een integrale aanpak voor het tegengaan van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten
-
Blz. 226
We voeren diverse maatregelen uit die de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdgezondheidszorg en jeugdbescherming verbeteren
-
Blz. 227
We willen dat de bekendheid van het loket voor jeugdhulp is gestegen ten opzichte van 2018
-
Blz. 228
We zetten voorlichting op voor jongeren in het voortgezet onderwijs over risicogedrag rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs
-
Blz. 229
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
-
Blz. 230
De inzet van de praktijkondersteuners voor huisartsen (Jeugd-POH'ers) wordt doorontwikkeld
-
Blz. 231
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop en contractmanagement
-
Blz. 232
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen aanpassen
-
Blz. 233
We maken gerichter resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo en WLZ zorg is
-
Blz. 234
Verbonden partijen
-
Blz. 235
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 236
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 237
Doelstellingen
-
Blz. 238
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 239
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen/mfa's
-
Blz. 240
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
-
Blz. 241
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
-
Blz. 242
We zetten een dorpsregisseur in
-
Blz. 243
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
-
Blz. 244
Beleidsindicatoren
-
Blz. 245
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 246
Resultaat programma
-
Blz. 247
Toelichting op de financiën
-
Blz. 248
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 249
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 250
Kaderstellende documenten
-
Blz. 251
Thema Milieu
-
Blz. 252
Thema Milieu
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
-
Blz. 255
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
-
Blz. 256
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 257
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 258
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 259
Uiterlijk in 2021 wijzen wij zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 260
Verbonden partijen
-
Blz. 261
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 262
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 263
Doelstellingen
-
Blz. 264
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
-
Blz. 265
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug
-
Blz. 266
Wij dringen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar terug, door uitvoering van maatregelen uit het Preventie- en handhavingsplan Drank en Horecawet 2019-2022
-
Blz. 267
Wij ontwikkelen een actieplan om schoolpleinen, sportverenigingen, speeltuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen rookvrij te maken en voeren deze uit
-
Blz. 268
Wij voeren preventieve programma's uit die de algemene gezondheid van inwoners bevorderen, zoals Jongeren op gewicht en het tegengaan van middelengebruik
-
Blz. 269
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
-
Blz. 270
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
-
Blz. 271
Wij zetten ons in in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door aansluiting bij het programma Uniek Sporten
-
Blz. 272
Verbonden partijen
-
Blz. 273
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 274
Doelstellingen
-
Blz. 275
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 276
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
-
Blz. 277
Wij kopen 100% duurzaam in
-
Blz. 278
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen en maken dit zichtbaar
-
Blz. 279
Eind 2021 is er voor alle dorpen en wijken een warmtetransitie- en energieplan en daarover voeren wij de regie en stimuleren en faciliteren de inbreng uit de mienskip
-
Blz. 280
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
-
Blz. 281
Wij onderzoeken een ' revolving fund' voor de mienskips-gebouwen
-
Blz. 282
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 283
We richten een eigen energiebedrijf op
-
Blz. 284
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 285
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 286
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
-
Blz. 287
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
-
Blz. 288
We organiseren een aanjaagcampagne voor ondernemers
-
Blz. 289
We voeren een communicatiecampagne uit
-
Blz. 290
Wij bouwen het energieloket met energie-ambassadeurs (duurzaamheidsloket) verder uit
-
Blz. 291
Beleidsindicatoren
-
Blz. 292
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 293
Resultaat programma
-
Blz. 294
Toelichting op de financiën
-
Blz. 295
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 296
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 297
Kaderstellende documenten
-
Blz. 298
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 299
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 300
Doelstellingen
-
Blz. 301
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 302
Borgen erfgoed 2020-2021
-
Blz. 303
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid 2020
-
Blz. 304
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 305
Wij faciliteren herbestemming van agrarische gebouwen om verpaupering te voorkomen
-
Blz. 306
Wij stellen een omgevingsvisie op in 2021
-
Blz. 307
Thema Wonen
-
Blz. 308
Thema Wonen
-
Blz. 309
Doelstellingen
-
Blz. 310
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat, dat aansluit op demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 311
We hebben een actuele woonvisie
-
Blz. 312
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
-
Blz. 313
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
-
Blz. 314
Verbonden partijen
-
Blz. 315
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 316
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 317
Doelstellingen
-
Blz. 318
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 319
Maatwerk in grondbeleid bij de gebiedsontwikkeling Gorredijk
-
Blz. 320
Verbonden partijen
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren
-
Blz. 322
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 323
Resultaat programma
-
Blz. 324
Toelichting op de financiën
-
Blz. 325
Paragrafen
-
Blz. 326
Lokale heffingen
-
Blz. 327
Lokale heffingen
-
Blz. 328
Kostendekkendheid
-
Blz. 329
Afval en riolering
-
Blz. 330
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 331
Lokale lastendruk
-
Blz. 332
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 333
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 334
Kengetallen
-
Blz. 335
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 336
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 337
Wegen en verhardingen
-
Blz. 338
Riolering
-
Blz. 339
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 340
Groen
-
Blz. 341
Gebouwen
-
Blz. 342
Openbare verlichting
-
Blz. 343
Financiële toelichting
-
Blz. 344
Financiering
-
Blz. 345
Financiering
-
Blz. 346
Renterisicobeheer
-
Blz. 347
Bedrijfsvoering
-
Blz. 348
Bedrijfsvoering
-
Blz. 349
Kaderstellende documenten
-
Blz. 350
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 351
Samenwerking in OWO-verband
-
Blz. 352
Professionalisering van de organisatie
-
Blz. 353
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 354
Toezicht en controle op de gemeente
-
Blz. 355
Ad 1 Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 356
Ad 2 Audits informatiebeveiliging
-
Blz. 357
Ad 3 Horizontale verantwoording van college aan de gemeenteraad
-
Blz. 358
Ad 4 Interbestuurlijk toezicht door de provincie (verticaal toezicht)
-
Blz. 359
Ad 5 Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 360
Ad 6 Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 361
Verbonden partijen
-
Blz. 362
Verbonden partijen
-
Blz. 363
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 364
Grondbeleid
-
Blz. 365
Grondbeleid
-
Blz. 366
Economische situatie en meerjarenperspectief
-
Blz. 367
Bouwgrond in exploitaitie (BIE)
-
Blz. 368
Resultaten per programma
-
Blz. 369
Prognose van het meerjarige resultaat
-
Blz. 370
Belangrijke ontwikkelingen/wijzigingen in de prognose van het resultaat
-
Blz. 371
Risico's in de grondexploitaitie
-
Blz. 372
Specificatie meerjarig resultaat
-
Blz. 373
Projecten
-
Blz. 374
Inleiding
-
Blz. 375
MFA de Tynje
-
Blz. 376
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 377
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 378
OWO samenwerking
-
Blz. 379
Bestuursovereenkomst
-
Blz. 380
OWO-visie
-
Blz. 381
OWO-afdelingen: het fundament van onze samenwerking
-
Blz. 382
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
-
Blz. 383
Team Belastingen & Vastgoedinformatie
-
Blz. 384
Team Backoffice Sociaal Domein
-
Blz. 385
Datagedreven werken
-
Blz. 386
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
-
Blz. 387
Informatisering en Automatisering (I&A)
-
Blz. 388
Documentaire Informatievoorziening (DIV)
-
Blz. 389
Inkoop
-
Blz. 390
Verzekeringen
-
Blz. 391
Financiële administratie
-
Blz. 392
Personeels- en salarisadministratie
-
Blz. 393
Afdeling Vergunningverlening Toezicht Handhaving (gemeente Opsterland)
-
Blz. 394
Beleidsplan Vergunningverlening, toezicht en handhaving fysieke leefomgeving
-
Blz. 395
Omgevingswet
-
Blz. 396
Coronapandemie
-
Blz. 397
Corona
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Gevoerd beleid
-
Blz. 400
Financiën Corona
-
Blz. 401
Toelichting Financiën
-
Blz. 402
Egalisatiereserve
-
Blz. 403
Jaarrekening
-
Blz. 404
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 405
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 406
Balans en toelichting
-
Blz. 407
Balans
-
Blz. 408
Uitgebreide balans activa
-
Blz. 409
Uitgebreide balans passiva
-
Blz. 410
Vaste activa
-
Blz. 411
Immateriële vaste activa
-
Blz. 412
Materiële vaste activa
-
Blz. 413
Financiële vaste activa
-
Blz. 414
Vlottende activa
-
Blz. 415
Voorraden
-
Blz. 416
Uitzettingen <1 jaar
-
Blz. 417
Liquide middelen
-
Blz. 418
Overlopende activa
-
Blz. 419
Vaste passiva
-
Blz. 420
Reserves
-
Blz. 421
Toelichting bestemmingsreserves
-
Blz. 422
Voorzieningen
-
Blz. 423
Vaste schulden
-
Blz. 424
Vlottende passiva
-
Blz. 425
Overlopende passiva
-
Blz. 426
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 427
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 428
Toelichting
-
Blz. 429
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 430
Programma 0
-
Blz. 431
Programma 1
-
Blz. 432
Programma 2
-
Blz. 433
Programma 3
-
Blz. 434
Programma 4
-
Blz. 435
Programma 5
-
Blz. 436
Programma 6
-
Blz. 437
Programma 7
-
Blz. 438
Programma 8
-
Blz. 439
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 440
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 441
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 442
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 443
Reserves
-
Blz. 444
Voorzieningen
-
Blz. 445
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 446
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 447
Sisa regelingen
-
Blz. 448
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 449
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 450
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 451
Overzicht
-
Blz. 452
Kosten Overhead
-
Blz. 453
Overzicht
-
Blz. 454
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 455
Overzicht
-
Blz. 456
Onvoorzien
-
Blz. 457
Overzicht
-
Blz. 458
Bijlage: Overzicht bezuinigingen per programma
-
Blz. 459
Overzicht bezuinigingen per programma
-
Blz. 460
Toelichting bezuinigingen
-
Blz. 461
Grafieken
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap