Planning
Startdatum: 23-07-2018

De vijf gemeenten in Zuidoost-Friesland participeren in de Toerisme Regiomarketing Zuidoost-Friesland (TRZF) om zo de toeristische mogelijkheden binnen de regio Zuidoost-Friesland,  en dus ook Opsterland, te versterken.
Het plan van aanpak van de TRZF geeft een nieuwe positionering aan van Zuidoost Friesland als Het Andere Friesland. De toeristische ondernemers, bewoners, gemeenten en organisaties van Zuidoost-Friesland dragen de regio uit als een fantastische en aantrekkelijke bestemming.
Toerisme en recreatie is in de Regiodeal Zuidoost Friesland een belangrijk verbindend thema.  



Toelichting

G

Kwaliteit

Corona heeft een wisselende invloed gehad op onze toeristisch accommodatiehouders. Het begin van het toeristisch seizoen is lastig geweest, maar bij veel ondernemers heeft dit zich goed hersteld in de loop van het jaar. Veel Nederlanders kozen voor een vakantie in eigen land, waarbij het noordelijk deel van Nederland erg populair was. Over het algemeen heeft dit een positief effect gehad op de campings, B&B’s en hotels in de gemeente Opsterland. Voor de groepsaccommodaties is het helaas een minder gunstig jaar geweest, vanwege het grotendeels uitblijven van reizen in groepsverband. 

In regioverband zijn we volop doorgegaan; vanuit Toerisme Regiomarketing Zuidoost-Friesland (TRZF) zijn er verschillende werkzaamheden uitgevoerd. In het begin van 2020 werd de nieuwe regiowebsite in gebruik genomen: www.zuidoostfriesland.nl. Zuidoost Friesland wordt vanuit TRZF nu gepositioneerd als Het Andere Friesland. Aansluitend hierop volgden online campagnes en (corona-proof) persreizen met 23 journalisten, in samenwerking met ondernemers in de regio. De persreizen waren succesvol: er werden 1,8 miljoen Nederlanders bereikt via blogs, magazines en dagbladen.