-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Jaarstukken 2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Het resultaat op hoofdlijnen
-
Blz. 7
De controleverklaring
-
Blz. 8
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Kaderstellende documenten
-
Blz. 11
Thema Bestuur
-
Blz. 12
Doelstellingen
-
Blz. 13
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
-
Blz. 14
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
-
Blz. 15
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
-
Blz. 16
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
-
Blz. 17
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 18
Wij organiseren verkiezingen
-
Blz. 19
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 20
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
-
Blz. 21
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 22
De raad houdt sturing op de verbonden partijen
-
Blz. 23
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 24
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 25
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 26
Doelstellingen
-
Blz. 27
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 28
Invoeren van Anders werken daar waar het past
-
Blz. 29
Visie strategisch vastgoed
-
Blz. 30
Wij versterken het opdrachtgeverschap
-
Blz. 31
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 32
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
-
Blz. 33
Beleidsindicatoren
-
Blz. 34
Wat heeft het gekost
-
Blz. 35
Toelichting op de financiën
-
Blz. 36
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 37
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 38
Kaderstellende documenten
-
Blz. 39
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 40
Doelstellingen
-
Blz. 41
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
-
Blz. 42
We willen het aantal woninginbraken laten dalen of minimaal gelijk houden
-
Blz. 43
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
-
Blz. 44
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 45
Wij voorkomen en verminderen overlast
-
Blz. 46
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
-
Blz. 47
Beleidsindicatoren
-
Blz. 48
Wat heeft het gekost
-
Blz. 49
Toelichting op de financiën
-
Blz. 50
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 51
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 52
Kaderstellende documenten
-
Blz. 53
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 54
Doelstellingen
-
Blz. 55
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn
-
Blz. 56
Wij houden de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, fiets- en voetpaden en parkeerterreinen in stand voor dagelijks gebruik.
-
Blz. 57
Wij verwachten te starten met de voorbereiding van de realisatie van een fietssnelweg tussen Drachten en Heerenveen
-
Blz. 58
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 59
Bij regulier onderhoud aan het areaal verhardingen nemen we daar waar mogelijk maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten.
-
Blz. 60
Wat heeft het gekost
-
Blz. 61
Toelichting op de financiën
-
Blz. 62
Programma 3 | Economie
-
Blz. 63
Programma 3 | Economie
-
Blz. 64
Kaderstellende documenten
-
Blz. 65
Thema Werken
-
Blz. 66
Doelstellingen
-
Blz. 67
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 68
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
-
Blz. 69
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
-
Blz. 70
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 71
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven streven we naar een goede lokale economie met een bijpassende arbeidsmarkt.
-
Blz. 72
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 73
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 74
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 75
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 76
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 77
Beleidsindicatoren
-
Blz. 78
Wat heeft het gekost
-
Blz. 79
Toelichting op de financiën
-
Blz. 80
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 81
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 82
Kaderstellende documenten
-
Blz. 83
Thema Onderwijs
-
Blz. 84
Doelstellingen
-
Blz. 85
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
-
Blz. 86
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
-
Blz. 87
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
-
Blz. 88
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
-
Blz. 89
Wij dragen zorg voor veilige kinderopvanglocaties
-
Blz. 90
Wij herijken het beleid toezicht en handhaving WKO
-
Blz. 91
Wij dringen laaggeletterdheid terug
-
Blz. 92
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 93
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 94
We werken samen met RMC Regio De Friese Wouden
-
Blz. 95
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
-
Blz. 96
We herijken de richtlijnen speeltuinbeleid “bûten boartsje yn Opsterlân” en stellen deze opnieuw vast in 2022.
-
Blz. 97
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
-
Blz. 98
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 99
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 100
Multifunctionele accommodatie de Tynje
-
Blz. 101
Onderwijshuisvesting BHS
-
Blz. 102
Verkenning huisvestingsscenario’s Ureterp
-
Blz. 103
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
-
Blz. 104
Beleidsindicatoren
-
Blz. 105
Wat heeft het gekost
-
Blz. 106
Toelichting op de financiën
-
Blz. 107
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 108
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 109
Kaderstellende documenten
-
Blz. 110
Thema Cultuur
-
Blz. 111
Doelstellingen
-
Blz. 112
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 113
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
-
Blz. 114
Samen met de museum-besturen willen we onderzoeken op welke wijze we de musea toekomstbestendig kunnen maken.
-
Blz. 115
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 116
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
-
Blz. 117
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
-
Blz. 118
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 119
Doelstellingen
-
Blz. 120
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
-
Blz. 121
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 122
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 123
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
-
Blz. 124
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
-
Blz. 125
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
-
Blz. 126
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
-
Blz. 127
Thema Openbaar groen
-
Blz. 128
Doelstellingen
-
Blz. 129
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 130
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 131
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 132
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 133
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
-
Blz. 134
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 135
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 136
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 137
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 138
Thema Sport
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
-
Blz. 141
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
-
Blz. 142
Beleidsindicatoren
-
Blz. 143
Wat heeft het gekost
-
Blz. 144
Toelichting op de financiën
-
Blz. 145
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 146
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 147
Kaderstellende documenten
-
Blz. 148
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
-
Blz. 151
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
-
Blz. 152
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
-
Blz. 153
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
-
Blz. 154
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
-
Blz. 155
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
-
Blz. 156
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
-
Blz. 157
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
-
Blz. 158
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
-
Blz. 159
We meten onze prestaties op het gebied van werk en inkomen
-
Blz. 160
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
-
Blz. 161
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
-
Blz. 162
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
-
Blz. 163
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
-
Blz. 164
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
-
Blz. 165
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
-
Blz. 166
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
-
Blz. 167
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
-
Blz. 168
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
-
Blz. 169
De methodiek Mobility Mentoring wordt onderdeel van ons ondersteuningspakket
-
Blz. 170
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
-
Blz. 171
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
-
Blz. 172
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
-
Blz. 173
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Frieso
-
Blz. 174
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
-
Blz. 177
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
-
Blz. 178
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
-
Blz. 179
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
-
Blz. 180
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
-
Blz. 181
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
-
Blz. 182
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
-
Blz. 183
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
-
Blz. 184
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
-
Blz. 185
We nodigen elk dorp uit om een netwerkbijeenkomst te organiseren over het welzijnswerk en bespreken daar ook het thema eenzaamheid
-
Blz. 186
Wij willen de 'o-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
-
Blz. 187
Wij gaan de dorpen en bewoners ondersteunen bij de zorg voor elkaar
-
Blz. 188
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 189
Doelstellingen
-
Blz. 190
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 191
We maken een sluitende aanpak door middel van samenwerking rondom de vroegsignalering van het jonge kind.
-
Blz. 192
We ontwikkelen een integrale aanpak tussen onderwijs en de zorg voor jeugd
-
Blz. 193
We spannen ons in voor een aanbod ten aanzien van vrije tijd, sport en specifieke thema’s rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs onder andere door middel van voorlichting in het onderwijs.
-
Blz. 194
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
-
Blz. 195
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop 2022 en contractmanagement
-
Blz. 196
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen evalueren en aanpassen aan nieuwe afspraken
-
Blz. 197
We maken gerichter samenwerkings- en resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo- en Wlz zorg is
-
Blz. 198
We onderzoeken en evalueren de effectiviteit van de toegang
-
Blz. 199
We ontwikkelen een werkwijze voor de samenwerking bij externe verwijzing op hoge intensiteiten
-
Blz. 200
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
-
Blz. 201
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
-
Blz. 202
We volgen en begeleiden de jeugdigen die geïndiceerd zijn voor de jeugdwet
-
Blz. 203
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 204
Doelstellingen
-
Blz. 205
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 206
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen en multifunctionele accommodaties.
-
Blz. 207
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
-
Blz. 208
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
-
Blz. 209
We zetten een dorpsregisseur in
-
Blz. 210
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
-
Blz. 211
Beleidsindicatoren
-
Blz. 212
Wat heeft het gekost
-
Blz. 213
Toelichting op de financiën
-
Blz. 214
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 215
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 216
Kaderstellende documenten
-
Blz. 217
Thema Milieu
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
-
Blz. 220
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
-
Blz. 221
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 222
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 223
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 224
Wij wijzen zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 225
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 226
Doelstellingen
-
Blz. 227
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
-
Blz. 228
Het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (Sûn Opsterlân) is met drie jaar verlengd en borgen we de uitvoering in actielijn 3 van de preventieagenda
-
Blz. 229
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug met de verdere implementatie van Mobility Mentoring in Gorredijk, de inzet van Sûn Opsterlân en de pilot gebiedsgerichte aanpak Gorredijk
-
Blz. 230
We werken in de dorpen op de thema’s van het nationaal preventieakkoord (roken, alcohol en overgewicht) samen met de partijen die de ‘intentieverklaring Sûn Opsterlân’ hebben ondertekend aan een gezonde leefomgeving voor jongeren in Opsterland
-
Blz. 231
We zetten in op gezonde sportverenigingen (roken, alcohol en gezonde kantines). In 2023 zijn alle sportverenigingen in elk geval rookvrij
-
Blz. 232
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
-
Blz. 233
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
-
Blz. 234
Wij zetten ons in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door inzet van de buurtsportcoaches en het ondersteunen van Friese campagnes
-
Blz. 235
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 236
Doelstellingen
-
Blz. 237
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 238
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
-
Blz. 239
Wij streven naar 100% duurzame inkoop
-
Blz. 240
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 241
Wij geven invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
-
Blz. 242
Samen met een aantal dorpen werken we plannen uit om aardgas te besparen.
-
Blz. 243
We doen onderzoek naar de potentie van groen gas.
-
Blz. 244
We faciliteren Wijnjewoude bij de uitvoering van het project aardgasvrije wijken.
-
Blz. 245
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 246
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
-
Blz. 247
We richten een eigen energiebedrijf op
-
Blz. 248
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 249
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 250
We geven uitvoering aan de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)
-
Blz. 251
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
-
Blz. 252
We voeren een communicatiecampagne uit
-
Blz. 253
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
-
Blz. 254
Wij bouwen het energieloket verder uit
-
Blz. 255
Beleidsindicatoren
-
Blz. 256
Wat heeft het gekost
-
Blz. 257
Toelichting op de financiën
-
Blz. 258
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 259
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 260
Kaderstellende documenten
-
Blz. 261
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 262
Doelstellingen
-
Blz. 263
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 264
Borgen erfgoed 2020-2022
-
Blz. 265
Invoering omgevingswet
-
Blz. 266
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid
-
Blz. 267
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 268
Wij stellen een omgevingsvisie op
-
Blz. 269
Thema Wonen
-
Blz. 270
Doelstellingen
-
Blz. 271
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
-
Blz. 272
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
-
Blz. 273
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
-
Blz. 274
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 277
Passend grondbeleid
-
Blz. 278
Beleidsindicatoren
-
Blz. 279
Wat heeft het gekost
-
Blz. 280
Toelichting op de financiën
-
Blz. 281
Paragrafen
-
Blz. 282
Lokale heffingen
-
Blz. 283
Lokale heffingen
-
Blz. 284
Kostendekkendheid
-
Blz. 285
Afval en Riolering
-
Blz. 286
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 287
Lokale lastendruk
-
Blz. 288
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 289
Inleiding
-
Blz. 290
Risicobeheersing
-
Blz. 291
Weerstandsvermogen
-
Blz. 292
Kengetallen
-
Blz. 293
Frauderisico's en continiïteit
-
Blz. 294
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 295
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 296
Verharding en openbare verlichting
-
Blz. 297
Riolering
-
Blz. 298
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 299
Groen
-
Blz. 300
Gebouwen
-
Blz. 301
Financiering
-
Blz. 302
Financiering
-
Blz. 303
Bedrijfsvoering
-
Blz. 304
Bedrijfsvoering
-
Blz. 305
Kaderstellende documenten
-
Blz. 306
Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 307
Informatiebeveiliging
-
Blz. 308
Wpg-audit VTH
-
Blz. 309
Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 310
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 311
Openbaarheidsparagraaf (Wet Open Overheid)
-
Blz. 312
Inleiding
-
Blz. 313
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 314
Verbonden partijen
-
Blz. 315
Verbonden partijen
-
Blz. 316
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 317
Grondbeleid
-
Blz. 318
Grondbeleid
-
Blz. 319
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 320
Projecten
-
Blz. 321
Inleiding
-
Blz. 322
MFA de Tynje
-
Blz. 323
MFC De Finne
-
Blz. 324
Eben Haezer
-
Blz. 325
De Opdracht
-
Blz. 326
De Wjukslach
-
Blz. 327
KDC de Treffer
-
Blz. 328
BHS
-
Blz. 329
School Lyndesteyn
-
Blz. 330
Zonnepanelen De Wier
-
Blz. 331
Snelfietsroute Hegebrechsterleane Drachten – Ureterp
-
Blz. 332
Sportcentrum Kortezwaag
-
Blz. 333
De Skâns
-
Blz. 334
Tiny houses Gorredijk
-
Blz. 335
Invoering omgevingswet
-
Blz. 336
Projecten Gorredijk
-
Blz. 337
Regio Deal Zuidoost Friesland
-
Blz. 338
Herinrichting de Brink Bakkeveen
-
Blz. 339
OWO samenwerking
-
Blz. 340
Inleiding
-
Blz. 341
1. Algemeen
-
Blz. 342
2. Topprioriteiten
-
Blz. 343
Oekraïne
-
Blz. 344
Gevoerd beleid
-
Blz. 345
Financiën Oekraine
-
Blz. 346
Corona
-
Blz. 347
Gevoerd beleid
-
Blz. 348
Financiën Corona
-
Blz. 349
Egalisatiereserve
-
Blz. 350
Jaarrekening
-
Blz. 351
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 352
Grondslagen jaarrekening
-
Blz. 353
Balans en toelichting
-
Blz. 354
Balans
-
Blz. 355
Uitgebreide balans activa
-
Blz. 356
Uitgebreide balans passiva
-
Blz. 357
Vaste activa
-
Blz. 358
Immateriële vaste activa
-
Blz. 359
Materiële vaste activa
-
Blz. 360
Financiële vaste activa
-
Blz. 361
Vlottende activa
-
Blz. 362
Voorraden
-
Blz. 363
Uitzettingen <1 jaar
-
Blz. 364
Liquide middelen
-
Blz. 365
Overlopende activa
-
Blz. 366
Vaste passiva
-
Blz. 367
Reserves
-
Blz. 368
Toelichting bestemmingsreserves
-
Blz. 369
Voorzieningen
-
Blz. 370
Vaste schulden
-
Blz. 371
Vlottende passiva
-
Blz. 372
Overlopende passiva
-
Blz. 373
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 374
Overzicht van baten en lasten met toelichting
-
Blz. 375
Toelichting
-
Blz. 376
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 377
Programma 0
-
Blz. 378
Programma 1
-
Blz. 379
Programma 2
-
Blz. 380
Programma 3
-
Blz. 381
Programma 4
-
Blz. 382
Programma 5
-
Blz. 383
Programma 6
-
Blz. 384
Programma 7
-
Blz. 385
Programma 8
-
Blz. 386
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 387
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 388
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 389
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 390
Reserves
-
Blz. 391
Voorzieningen
-
Blz. 392
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 393
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (Sisa)
-
Blz. 394
Sisa regelingen
-
Blz. 395
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 396
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 397
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 398
Overzicht
-
Blz. 399
Kosten Overhead
-
Blz. 400
Overzicht
-
Blz. 401
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 402
Overzicht
-
Blz. 403
Onvoorzien
-
Blz. 404
Overzicht
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap