-
Blz. 1
Begroting 2022
-
Blz. 2
Begroting 2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Begrotingsstrategie
-
Blz. 7
Vaststellen begroting
-
Blz. 8
Financieel beeld
-
Blz. 9
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 10
Programma 0 | Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 11
Kaderstellende documenten
-
Blz. 12
Thema Bestuur
-
Blz. 13
Doelstellingen
-
Blz. 14
We werken samen met inwoners aan een duurzame, sociale en leefbare gemeente
-
Blz. 15
Wij dragen met de Regiodeal Zuidoost-Friesland bij aan de brede welvaart
-
Blz. 16
Wij voeren de ontwikkelagenda's uit
-
Blz. 17
Wij bewaken en bevorderen rechtsstatelijke en democratische waarden en burgerschap in de samenleving en we hebben een modern bestuur met als kernwaarden transparantie, openbaarheid en resultaatgerichtheid.
-
Blz. 18
Wij betrekken de samenleving meer bij de besluitvorming
-
Blz. 19
Wij organiseren verkiezingen
-
Blz. 20
Wij zorgen dat onze organisatie voldoet aan de AVG, zodat de privacy van burgers gewaarborgd is
-
Blz. 21
Wij hanteren een stappenplan om te voldoen aan de AVG
-
Blz. 22
Opsterland is bestuurlijk zelfstandig en in staat om toekomstige opgaven uit te voeren, zelf of in samenwerking met (keten)partners
-
Blz. 23
De raad houdt sturing op verbonden partijen
-
Blz. 24
In OWO-verband werken wij samen op ambtelijk niveau en trekken wij samen op in regionale verbanden
-
Blz. 25
Via het voorzitterschap van de P10 dragen wij bij aan verbetering van de leefbaarheid van het platteland
-
Blz. 26
Thema Dienstverlening en Organisatie
-
Blz. 27
Doelstellingen
-
Blz. 28
De gemeente heeft de bedrijfsvoering op orde
-
Blz. 29
Invoeren van Anders werken daar waar het past
-
Blz. 30
Visie strategisch vastgoed
-
Blz. 31
Wij versterken het opdrachtgeverschap
-
Blz. 32
Dienstverlening is adequaat en persoonlijk
-
Blz. 33
In 2024 voldoen we aan de Digitale Agenda 2024
-
Blz. 34
Beleidsindicatoren
-
Blz. 35
Verbonden partijen
-
Blz. 36
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 37
Onvoorzien
-
Blz. 38
Wat mag het kosten
-
Blz. 39
Toelichting op de financiën
-
Blz. 40
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 41
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 42
Kaderstellende documenten
-
Blz. 43
Thema Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
Wij vergroten het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners, ondernemers en bezoekers
-
Blz. 46
We willen het aantal woninginbraken laten dalen of minimaal gelijk houden
-
Blz. 47
Wij pakken vormen van ondermijnende criminaliteit transparant en consequent aan
-
Blz. 48
Het creëren van bewustwording rondom het thema ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 49
Wij voorkomen en verminderen overlast
-
Blz. 50
Het realiseren van een daling van het aantal overlastmeldingen
-
Blz. 51
Beleidsindicatoren
-
Blz. 52
Verbonden partijen
-
Blz. 53
Wat mag het kosten
-
Blz. 54
Toelichting op de financiën
-
Blz. 55
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 56
Programma 2 | Verkeer en vervoer
-
Blz. 57
Kaderstellende documenten
-
Blz. 58
Thema Verkeer, vervoer en wegen
-
Blz. 59
Doelstellingen
-
Blz. 60
De 16 dorpen moeten goed toegankelijk zijn
-
Blz. 61
Wij houden de bovengrondse infrastructuur zoals wegen, fiets- en voetpaden en parkeerterreinen in stand voor dagelijks gebruik.
-
Blz. 62
Wij dragen bij aan de provinciale ambitie om 20% minder ongevallen te hebben in 2025
-
Blz. 63
Bij regulier onderhoud aan het areaal verhardingen nemen we daar waar mogelijk maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten.
-
Blz. 64
Verbonden partijen
-
Blz. 65
Wat mag het kosten
-
Blz. 66
Toelichting op de financiën
-
Blz. 67
Programma 3 | Economie
-
Blz. 68
Programma 3 | Economie
-
Blz. 69
Kaderstellende documenten
-
Blz. 70
Thema Werken
-
Blz. 71
Doelstellingen
-
Blz. 72
Ondernemers waarderen het ondernemingsklimaat in Opsterland hoger dan het Friese gemiddelde
-
Blz. 73
Werkbezoeken bij bedrijven en ondernemers
-
Blz. 74
Wij verbeteren de dienstverlening aan ondernemers.
-
Blz. 75
Wij hebben een goed functionerende arbeidsmarkt
-
Blz. 76
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven streven we naar een goede lokale economie met een bijpassende arbeidsmarkt.
-
Blz. 77
Wij stimuleren duurzame (circulaire) economie
-
Blz. 78
Transformatie bedrijventerreinen
-
Blz. 79
Wij steunen, waar mogelijk binnen bestaande kaders, slimme initiatieven om te komen tot een circulaire economie
-
Blz. 80
Verbonden partijen
-
Blz. 81
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 82
Thema Grondexploitatie - bedrijventerreinen
-
Blz. 83
Beleidsindicatoren
-
Blz. 84
Wat mag het kosten
-
Blz. 85
Toelichting op de financiën
-
Blz. 86
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 87
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 88
Kaderstellende documenten
-
Blz. 89
Thema Onderwijs
-
Blz. 90
Doelstellingen
-
Blz. 91
We bieden kinderen een goede startpositie voor het primair onderwijs
-
Blz. 92
Wij herijken het VVE-beleid om een dekkend aanbod voor- en vroegschoolse educatie te kunnen realiseren
-
Blz. 93
We zorgen dat onderwijs bereikbaar is
-
Blz. 94
We organiseren leerlingenvervoer voor leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
-
Blz. 95
Wij dragen zorg voor veilige kinderopvanglocaties
-
Blz. 96
Wij herijken het beleid toezicht en handhaving WKO
-
Blz. 97
Wij dringen laaggeletterdheid terug
-
Blz. 98
We voeren het actieplan laaggeletterdheid uit
-
Blz. 99
Wij voorkomen verzuim en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 100
We werken samen met RMC Regio De Friese Wouden
-
Blz. 101
Wij zorgen ervoor dat elk kind toegang heeft tot een veilige speelplaats
-
Blz. 102
We herijken de richtlijnen speeltuinbeleid “bûten boartsje yn Opsterlân” en stellen deze opnieuw vast in 2022.
-
Blz. 103
Wij zorgen voor een dekkend aanbod van toegankelijke onderwijsgebouwen
-
Blz. 104
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 105
Kindcentrum De Treffer - Gorredijk
-
Blz. 106
Multifunctionele accommodatie de Tynje
-
Blz. 107
Onderwijshuisvesting BHS
-
Blz. 108
Verkenning huisvestingsscenario’s Ureterp
-
Blz. 109
Wij voeren het integraal huisvestingsplan uit
-
Blz. 110
Beleidsindicatoren
-
Blz. 111
Wat mag het kosten
-
Blz. 112
Toelichting op de financiën
-
Blz. 113
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 114
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 115
Kaderstellende documenten
-
Blz. 116
Thema Cultuur
-
Blz. 117
Doelstellingen
-
Blz. 118
Het cultureel klimaat draagt bij aan de leefbaarheid van Opsterland
-
Blz. 119
Openbare bibliotheken dragen bij aan de participatie van onze inwoners aan de samenleving
-
Blz. 120
Samen met de museum-besturen willen we onderzoeken op welke wijze we de musea toekomstbestendig kunnen maken.
-
Blz. 121
Wij stimuleren en faciliteren culturele initiatieven
-
Blz. 122
Wy wolle de Fryske taal werkenber en tagonklik hâlde
-
Blz. 123
Wy stimulearje dat ús ynwenners en de meiwurkers fan de gemeente Opsterlân it Frysk sprekke en brûke
-
Blz. 124
Thema Toerisme en recreatie
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
We optimaliseren de toeristische mogelijkheden ter versterking van de lokale economie
-
Blz. 127
Impuls openluchtzwembad Dundelle in Bakkeveen
-
Blz. 128
Toeristen worden uitgenodigd om naar Opsterland te komen en om langer te verblijven in onze gemeente
-
Blz. 129
Varen in de Friese wouden: we gaan de faciliteiten aan de wal verbeteren in regionaal verband
-
Blz. 130
We stimuleren de samenwerking in de toeristische regio De Friese Wouden
-
Blz. 131
We verbeteren de fiets-, ruiter- en MTB-netwerken in regionaal verband
-
Blz. 132
We zetten ons in voor het verbeteren van de staat van de fietspaden.
-
Blz. 133
Verbonden partijen
-
Blz. 134
Thema Openbaar groen
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
De openbare ruimte is schoon, netjes, heel en uitnodigend
-
Blz. 137
De openbare ruimte wordt onderhouden conform het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 138
Wateroverlast wordt zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 139
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 140
In Opsterland worden de landschappelijke en cultuurhistorische elementen op juiste waarde geschat
-
Blz. 141
We inventariseren en beschermen gebiedsdekkend de groene en cultuurhistorische structuren
-
Blz. 142
We zetten ons in voor de bescherming en de verrijking van de biodiversiteit
-
Blz. 143
Bij noodzakelijke bomenkap planten wij waar mogelijk en wenselijk nieuwe bomen terug
-
Blz. 144
We beheren ons openbaar groen zodanig dat de biodiversiteit toeneemt
-
Blz. 145
Verbonden partijen
-
Blz. 146
Thema Sport
-
Blz. 147
Doelstellingen
-
Blz. 148
Wij zorgen voor kwalitatief goede sportaccommodaties die bereikbaar zijn voor iedereen
-
Blz. 149
Wij ontwikkelen een nieuwe sportaccommodatie in Gorredijk/Kortezwaag met ruimte voor topsport
-
Blz. 150
Beleidsindicatoren
-
Blz. 151
Wat mag het kosten
-
Blz. 152
Toelichting op de financiën
-
Blz. 153
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 154
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 155
Kaderstellende documenten
-
Blz. 156
Thema Uitvoering sociale wetgeving
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
We willen een afname van 10% van het aantal doorverwijzingen naar de Kredietbank en 20% toename van de inzet van vrijwilligers binnen de schuldhulpverlening
-
Blz. 159
Op basis van de armoedemonitor en de behoeftepeiling actualiseren wij het armoedebeleid, met een focus op kinderen
-
Blz. 160
We zetten een pilot op voor een Geldloket, waar mensen terecht kunnen met vragen over financiën
-
Blz. 161
Wij zetten een netwerkoverleg op met (vrijwilligers)organisaties die betrokken zij bij mensen met financiële problemen
-
Blz. 162
We willen het aantal personen dat onder bewind staat laten afnemen met 20%
-
Blz. 163
We ontwikkelen andere (meer integrale en informele) vormen van ondersteuning op maat
-
Blz. 164
Wij verhogen de uitstroom uit de bijstandsuitkering en verminderen de instroom ten opzichte van de benchmarkgemiddelden
-
Blz. 165
Met de andere gemeenten in Zuidoost-Fryslân stellen we een marktbewerkingsplan op
-
Blz. 166
We brengen voor de werkgeversbenadering in samenwerking met de afdeling Economische Zaken de kansrijke sectoren en bedrijven opnieuw in kaart
-
Blz. 167
We meten onze prestaties op het gebied van werk en inkomen
-
Blz. 168
Wij analyseren wat werkt bij de groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ontwikkelen op basis daarvan een gerichte aanpak
-
Blz. 169
Wij continueren onze inzet 'aan de voorkant' met de aanpak " Meteen in Beweging" en poortwachter
-
Blz. 170
Wij zetten voor uitkeringsgerechtigden leer-werktrajecten op in kansrijke branches als zorg, groen en techniek
-
Blz. 171
Wij willen dat in 2022 30% van de nieuwkomers met een bijstandsuitkering is uitgestroomd naar werk en 60% participeert
-
Blz. 172
Wij verhogen de inzet op een activerend weekvullend programma om te voorkomen dat nieuwkomers langer dan nodig gebruik maken van een uitkering
-
Blz. 173
Wij zetten in op het vinden van taal-werkstages
-
Blz. 174
Wij willen dat meer kinderen meedoen door het bereik van het Kindpakket te vergroten naar 80%
-
Blz. 175
Wij stellen een plan van aanpak op voor het vergroten van de bekendheid en het gebruik van het Kindpakket
-
Blz. 176
Wij willen het aantal personen dat niet meedoet aan de samenleving (trede 1 en 2 van de Participatieladder) terugbrengen tot maximaal 20% van de bijstandspopulatie
-
Blz. 177
De methodiek Mobility Mentoring wordt onderdeel van ons ondersteuningspakket
-
Blz. 178
We voeren de Omgekeerde Toets in binnen de uitvoering; eerst bepalen wat de hulpvrager nodig heeft, dan hoe dit in regelgeving in te passen
-
Blz. 179
Wij onderzoeken hoe wij de tegenprestatie kunnen uitbreiden naar 4 uur per week
-
Blz. 180
Wij willen leven in armoede tegengaan door de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren
-
Blz. 181
Wij voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van de bestaande regeling AV Friso
-
Blz. 182
Verbonden partijen
-
Blz. 183
Thema Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 184
Doelstellingen
-
Blz. 185
We gaan meer algemene, lokale en toegankelijke voorzieningen realiseren
-
Blz. 186
Wij gaan met dorpen en professionele zorgpartijen in gesprek om te kijken welke voorzieningen (dagbesteding, respijtzorg) lokaal kunnen worden opgezet
-
Blz. 187
Wij faciliteren het langer thuis blijven wonen
-
Blz. 188
We bieden blijversleningen en verzilverleningen aan om gebruik van de Wmo te voorkomen
-
Blz. 189
We informeren inwoners over technische hulpmiddelen
-
Blz. 190
We organiseren individuele voorzieningen op maat voor inwoners die dat nodig hebben
-
Blz. 191
We stimuleren met verschillende voorzieningen/projecten ondersteuning van inwoners door het eigen netwerk
-
Blz. 192
Wij stellen een uitvoeringsprogramma op voor de Visie preventie en welzijn
-
Blz. 193
Wij willen dat minder mensen zich eenzaam voelen
-
Blz. 194
We nodigen elk dorp uit om een netwerkbijeenkomst te organiseren over het welzijnswerk en bespreken daar ook het thema eenzaamheid
-
Blz. 195
Wij willen de 'o-lijn' versterken door vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen
-
Blz. 196
Wij gaan de dorpen en bewoners ondersteunen bij de zorg voor elkaar
-
Blz. 197
Verbonden partijen
-
Blz. 198
Thema Jeugdhulp
-
Blz. 199
Doelstellingen
-
Blz. 200
We verbeteren de vroegsignalering van kwetsbare kinderen
-
Blz. 201
We maken een sluitende aanpak door middel van samenwerking rondom de vroegsignalering van het jonge kind.
-
Blz. 202
We ontwikkelen een integrale aanpak tussen onderwijs en de zorg voor jeugd
-
Blz. 203
We spannen ons in voor een aanbod ten aanzien van vrije tijd, sport en specifieke thema’s rondom gamen en mediagebruik, roken, sexting, alcohol en drugs onder andere door middel van voorlichting in het onderwijs.
-
Blz. 204
Wij willen een efficiëntere toegang tot zorg
-
Blz. 205
In de gemeentelijke organisatie borgen we de gemaakte afspraken ten aanzien van inkoop 2022 en contractmanagement
-
Blz. 206
We gaan in de uitvoering onze werkprocessen evalueren en aanpassen aan nieuwe afspraken
-
Blz. 207
We maken gerichter samenwerkings- en resultaatafspraken met zorgaanbieders over tarieven, intensiteiten en wat Jeugd-, Wmo- en Wlz zorg is
-
Blz. 208
We onderzoeken en evalueren de effectiviteit van de toegang
-
Blz. 209
We ontwikkelen een werkwijze voor de samenwerking bij externe verwijzing op hoge intensiteiten
-
Blz. 210
Wij zorgen voor een goede begeleiding van kwetsbare kinderen
-
Blz. 211
We ontwikkelen en monitoren een eenduidige werkwijze voor de indicaties van de jeugdwet
-
Blz. 212
We volgen en begeleiden de jeugdigen die geïndiceerd zijn voor de jeugdwet
-
Blz. 213
Verbonden partijen
-
Blz. 214
Thema Dorpenbeleid en dorpshuizen
-
Blz. 215
Doelstellingen
-
Blz. 216
In elk dorp is een dorpshuisfunctie aanwezig
-
Blz. 217
Wij ondersteunen het in stand houden van dorpshuizen/mfa's
-
Blz. 218
Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven vanuit de dorpen
-
Blz. 219
We maken afspraken met plaatselijke belangen over uitvoering van de dorpsvisies
-
Blz. 220
We zetten een dorpsregisseur in
-
Blz. 221
Wij werken samen met de dorpen en plaatselijke belangen
-
Blz. 222
Beleidsindicatoren
-
Blz. 223
Wat mag het kosten
-
Blz. 224
Toelichting op de financiën
-
Blz. 225
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 226
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 227
Kaderstellende documenten
-
Blz. 228
Thema Milieu
-
Blz. 229
Doelstellingen
-
Blz. 230
Het rioolstelsel is klimaat- en toekomstbestendig
-
Blz. 231
Uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan
-
Blz. 232
Wij willen de kwaliteit van onze leefomgeving (bodem, lucht en water) verbeteren voor de toekomst
-
Blz. 233
We faciliteren himmelploegen die vrijwillig zwerfafval opruimen
-
Blz. 234
We streven naar het behoud van de duisternis ‘s nachts voor de natuur en de dieren
-
Blz. 235
Wij wijzen zones in het buitengebied aan om de duisternis te vergroten
-
Blz. 236
Verbonden partijen
-
Blz. 237
Thema Gezonde samenleving
-
Blz. 238
Doelstellingen
-
Blz. 239
De ervaren gezondheid van onze inwoners blijft minimaal gelijk ten opzichte van 2016
-
Blz. 240
Het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (Sûn Opsterlân) is met drie jaar verlengd en borgen we de uitvoering in actielijn 3 van de preventieagenda
-
Blz. 241
We dringen gericht de gezondheidsachterstanden in Gorredijk terug met de verdere implementatie van Mobility Mentoring in Gorredijk, de inzet van Sûn Opsterlân en de pilot gebiedsgerichte aanpak Gorredijk
-
Blz. 242
We werken in de dorpen op de thema’s van het nationaal preventieakkoord (roken, alcohol en overgewicht) samen met de partijen die de ‘intentieverklaring Sûn Opsterlân’ hebben ondertekend aan een gezonde leefomgeving voor jongeren in Opsterland
-
Blz. 243
We zetten in op gezonde sportverenigingen (roken, alcohol en gezonde kantines). In 2023 zijn alle sportverenigingen in elk geval rookvrij
-
Blz. 244
Wij willen via sport en beweging de gezondheid van onze inwoners bevorderen
-
Blz. 245
Wij zetten buurtsportcoaches in om preventieve programma's voor sport, bewegen en gezondheidsbevordering voor jongeren en ouderen te ontwikkelen en uit te voeren
-
Blz. 246
Wij zetten ons in voor een beter en groter sportaanbod voor mensen met een handicap, door inzet van de buurtsportcoaches en het ondersteunen van Friese campagnes
-
Blz. 247
Verbonden partijen
-
Blz. 248
Thema Duurzaamheid
-
Blz. 249
Doelstellingen
-
Blz. 250
De gemeente geeft het goede voorbeeld op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 251
We vergroenen ons gemeentelijk wagenpark en gereedschap
-
Blz. 252
Wij kopen 100% duurzaam in
-
Blz. 253
Wij verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 254
Wij geven invulling aan de transitievisie warmte voor onze gemeente
-
Blz. 255
Samen met een aantal dorpen werken we plannen uit om aardgas te besparen.
-
Blz. 256
We doen onderzoek naar de potentie van groen gas.
-
Blz. 257
We faciliteren Wijnjewoude bij de uitvoering van het project aardgasvrije wijken.
-
Blz. 258
Wij zetten in op 100.000 MWh duurzaam opgewekte energie in 2022
-
Blz. 259
We hebben een actieve inbreng in de regionale energiestrategie
-
Blz. 260
We richten een eigen energiebedrijf op
-
Blz. 261
Wij faciliteren initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen
-
Blz. 262
Wij zetten in op een energiebesparing van 50.000 MWh in 2022
-
Blz. 263
We geven uitvoering aan de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)
-
Blz. 264
We monitoren het energiegedrag van onze inwoners
-
Blz. 265
We voeren een communicatiecampagne uit
-
Blz. 266
Wij bieden energie-scans aan voor mienskips-gebouwen
-
Blz. 267
Wij bouwen het energieloket met energiecoaches verder uit
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren
-
Blz. 269
Wat mag het kosten
-
Blz. 270
Toelichting op de financiën
-
Blz. 271
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 272
Programma 8 | Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 273
Kaderstellende documenten
-
Blz. 274
Thema Ruimtelijke ordening
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Wij kennen functies toe aan de gronden in Opsterland op zodanige wijze dat ze het meest ten opzichte van elkaar tot hun recht kunnen komen.
-
Blz. 277
Borgen erfgoed 2020-2022
-
Blz. 278
Invoering omgevingswet
-
Blz. 279
Opstellen ruimtelijk kwaliteitsbeleid 2022
-
Blz. 280
Wij bevorderen natuurinclusieve landbouw
-
Blz. 281
Wij stellen een omgevingsvisie op in 2021
-
Blz. 282
Thema Wonen
-
Blz. 283
Doelstellingen
-
Blz. 284
Wij hebben een toekomstgericht woonklimaat
-
Blz. 285
Wij faciliteren goed onderbouwde woonplannen in de dorpen
-
Blz. 286
Wij ondersteunen initiatieven van ontwikkelaars en dorpen op basis van de werkelijke woonbehoefte van de dorpen en we onderzoeken de daadwerkelijke realisatie
-
Blz. 287
Verbonden partijen
-
Blz. 288
Thema Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen
-
Blz. 289
Doelstellingen
-
Blz. 290
Wij voeren een passend (actief – passief) grondbeleid.
-
Blz. 291
Passend grondbeleid
-
Blz. 292
Beleidsindicatoren
-
Blz. 293
Wat mag het kosten
-
Blz. 294
Toelichting op de financiën
-
Blz. 295
Paragrafen
-
Blz. 296
Lokale heffingen
-
Blz. 297
Lokale heffingen
-
Blz. 298
Kostendekkendheid
-
Blz. 299
Afval en Riolering
-
Blz. 300
Omgevingsvergunningen
-
Blz. 301
Lokale lastendruk
-
Blz. 302
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 303
Inleiding
-
Blz. 304
Risicobeheersing
-
Blz. 305
Weerstandsvermogen
-
Blz. 306
Kengetallen
-
Blz. 307
Toelichting kengetallen
-
Blz. 308
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 309
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 310
Verharding en openbare verlichting
-
Blz. 311
Riolering
-
Blz. 312
Vaarwegen en kunstwerken (water)
-
Blz. 313
Groen
-
Blz. 314
Gebouwen
-
Blz. 315
Financiering
-
Blz. 316
Financiering
-
Blz. 317
Bedrijfsvoering
-
Blz. 318
Bedrijfsvoering
-
Blz. 319
Kaderstellende documenten
-
Blz. 320
Accountantscontrole en rechtmatigheid
-
Blz. 321
Informatiebeveiliging
-
Blz. 322
Rekenkamercommissie Opsterland
-
Blz. 323
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 324
Bezuinigingsmogelijkheden
-
Blz. 325
Verbonden partijen
-
Blz. 326
Verbonden partijen
-
Blz. 327
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 328
Grondbeleid
-
Blz. 329
Grondbeleid
-
Blz. 330
Ontwikkelingen grondbedrijf
-
Blz. 331
Projecten
-
Blz. 332
Inleiding
-
Blz. 333
MFA de Tynje
-
Blz. 334
Kindcentrum De Finne - Beetsterzwaag
-
Blz. 335
Zonnepanelen de Wier
-
Blz. 336
Tiny houses Gorredijk
-
Blz. 337
Herinrichting de Brink Bakkeveen
-
Blz. 338
OWO samenwerking
-
Blz. 339
Bestuursovereenkomst
-
Blz. 340
OWO-visie
-
Blz. 341
OWO-afdelingen: het fundament van onze samenwerking
-
Blz. 342
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
-
Blz. 343
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
-
Blz. 344
Afdeling Vergunningverlening Toezicht Handhaving (gemeente Opsterland)
-
Blz. 345
Financiële begroting
-
Blz. 346
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 347
Totaaloverzicht per programma
-
Blz. 348
Totaaloverzicht baten en lasten
-
Blz. 349
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 350
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 351
Programma 1 - Veiligheid
-
Blz. 352
Programma 2 - Verkeer en vervoer
-
Blz. 353
Programma 3 - Economie
-
Blz. 354
Programma 4 - Onderwijs
-
Blz. 355
Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 356
Programma 6 - Sociaal domein
-
Blz. 357
Programma 7 - Volksgezondheid
-
Blz. 358
Programma 8 - Bouwen, wonen en gronden
-
Blz. 359
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 360
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 361
Balans
-
Blz. 362
EMU-Saldo
-
Blz. 363
Reserves
-
Blz. 364
Voorzieningen
-
Blz. 365
Bijlage: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 366
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap