Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenHet beleid ten aanzien van de lokale heffingen
De diverse verordeningen belastingen en heffingen worden jaarlijks in december voorafgaand aan het betreffende jaar vastgesteld. In de begroting is al uitgegaan van het nieuwe niveau van de tarieven. Waar dat mogelijk is en wettelijk is toegestaan worden de tarieven verhoogd met de indexering "prijs bruto binnenlands product" van 1,6%. Een uitzondering hierop vormen de tarieven voor afval en riolering. Deze tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid.
Kaderstellende documenten
De jaarlijks vastgestelde verordeningen belastingen en heffingen.
Overzicht geraamde inkomsten
In het hierna volgende overzicht staan de in onze gemeente geldende belastingen en heffingen. De verwachte opbrengst aan belastingen en heffingen bedraagt in 2020 € 13,5 miljoen, ongeveer 17% van de totale gemeentelijke baten.
Programma |
Lokale belastingen en heffingen (bedragen x € 1.000) |
Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
0 | Algemeen plaatselijke verordening | 24 | 45 | 45 |
0 | Leges publiekszaken | 505 | 166 | 248 |
8 | Leges omgevingsvergunning | 640 | 626 | 656 |
3 | Toeristenbelasting | 180 | 148 | 148 |
7 | Begrafenisrechten | 138 | 150 | 150 |
7 | Afvalstoffenheffing (excl. kwijtscheldingen) | 2.873 | 2.946 | 3.036 |
7 | Rioolheffing (excl. kwijtscheldingen) | 2.604 | 2.763 | 2.810 |
0 | Onroerendezaakbelasting | 4.393 | 4.413 | 4.479 |
0 | Precariorechten | 1.718 | 1.900 | 1.900 |
Totaal | 13.075 | 13.157 | 13.472 |
Toeristenbelasting
Het tarief voor de toeristenbelasting bedraagt 5% van de logiesomzet in onderkomens niet toebehorende of ter beschikking gesteld door de belastingplichtige en 2.5% van de logiesomzet in onderkomens van of ter beschikking gesteld door belastingplichtige. Deze percentages zijn niet gewijzigd.
Afvalstoffenheffing
Het tarief van de afvalstoffenheffing is gebaseerd op 100% kostendekking. De tarieven voor 2020 worden in december vastgesteld in de betreffende verordening.
Rioolheffing
Het tarief van de rioolheffing is gebaseerd op 100% kostendekking. De tarieven voor 2020 worden in december vastgesteld in de betreffende verordening.
Onroerendezaakbelasting
De tarieven voor 2020 worden in december vastgesteld in de betreffende verordening.
Precariorechten
In 2020 worden voor € 1,9 miljoen aanslagen precariorechten voor kabels en leidingen opgelegd. Omdat de opbrengst precariorechten nog omgeven is met een aantal risico’s wordt voor hetzelfde bedrag een voorziening gevormd (zie raadsbesluit d.d. 8 oktober 2012).
Overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen
Bestemmingsheffingen (afvalstoffenheffing en rioolrecht) en retributies (bijvoorbeeld leges, marktgelden en standplaatsgelden) zijn bedoeld om met de inkomsten uit die belastingheffing de gemeentelijke lasten van die activiteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat een gemeente met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financiert, is in de Gemeentewet het verbod opgenomen dat de geraamde baten de geraamde lasten overschrijden. (De wetsbepalingen die de kostendekkende tarieven voorschrijven, spreken steeds over geraamde bedragen. Dit komt doordat de rechtsbescherming vereist dat de verordening voor aanvang van de belastingheffing moet zijn vastgesteld. Op dat moment zijn alleen de verwachtingen bekend. De mate van kostendekkendheid moet derhalve op begrotingsbasis worden vastgesteld.) Door dit vereiste mogen de opbrengsten hooguit kostendekkend zijn. In de praktijk spreekt men dan ook wel van kostendekkende tarieven. Als de opbrengsten minder dan kostendekkend zijn, zullen de lasten uit andere inkomsten worden betaald. Bijvoorbeeld uit de algemene belastingen (met name OZB) of uit de algemene middelen. Als de gemeente niet voor kostendekkende tarieven kiest, betekent dit dat niet alleen de kostenveroorzakers, maar alle belastingplichtigen meebetalen. Het uitgangspunt dat de veroorzaker betaalt, wordt dan losgelaten.
Kruissubsidiëring
Zeker bij leges waarbij de tarieven voor verschillende activiteiten in één belastingverordening worden geregeld, kan zich de vraag voordoen op welk niveau de kostendekkendheid moet worden getoetst. Het uitgangspunt daarbij is toetsing op verordeningenniveau, waarbij de geraamde lasten van alle benoemde activiteiten worden gedekt door de gezamenlijke baten uit de te heffen belastingen/leges. Hierdoor is zogenoemde kruissubsidiëring mogelijk: een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit en omgekeerd.